Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je maaltijden overslaat

Body & beauty

Geen tijd. Geen boodschappen in huis. Druk met werk. De kinderen. Er zijn tal van redenen om een maaltijd over te slaan. Behalve dat het je gezondheid bevordert. En anders drukken des zes body errors je wel met de neus op de feiten.

Ons leven lijkt steeds meer een race tegen de klok. We hebben het altijd druk, druk, druk en vliegen van hot naar her. We leggen dagelijks een F1-parcours af tussen werk, kinderopvang, de supermarkt, de sportschool en thuis. En oja, eten! Shit, lunchtijd is eigenlijk al over. En ik moet nog even deze stroom aan mails afmaken. En ach, die vetkwabjes op mijn heupen moeten er toch af. Evenals die zadeltassen. Fout! Zo werkt het dus niet. Integendeel, de kans dat je juist gewicht aankomt is veel groter. En dat is niet het enige…

1

Het fenomeen ‘hangry‘ bestaat echt

Iets dat je misschien niet wil horen of je merkt het zelf niet eens bij jezelf, maar je kunt er behoorlijk chagrijnig van worden. Je bloedsuikerspiegel neemt een enorme duik omdat je lichaam niet genoeg energie binnenkrijgt en dat beïnvloed je humeur. En wanneer je regelmatig een maaltijd overslaat en je energiereserves opraken, dan bouwt je lichaam stresshormonen op omdat het in een overlevingsstatus komt. Dit zorgt ook voor mentale instabiliteit en soms zelfs milde depressieverschijnselen.

2

Enter de brain error

Een daling van je bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je minder goed kunt concentreren en focussen op makkelijke taken. Dit komt omdat onze hersenen draaien op glucose, en hoe minder glucose er is om je brein op volle toeren te laten draaien, hoe groter de kans dat je aandachtsspanne inzakt. Het zal je productiviteit op de korte termijn juist ondermijnen, en wanneer je dit regelmatig doet, ook op de lange termijn. Compenseren met extra kopjes koffie is een optie, maar een goede maaltijd (of desnoods snack) werkt veel beter.

3

Rollend naar bed

Hoe groter je trek is, hoe meer signalen je brein afgeeft om je lichaam te voeden, zelfs wanneer het niet (meer)nodig is. Hierdoor heb je grote kans dat je tijdens de lunch of het avondeten meer eet dan nodig is en te veel calorieën binnenkrijgt. En dat niet alleen: je zult ook sneller trek hebben in junkfood.

4

De kilo’s zitten er sneller áán

Niet alleen doordat je te veel eet, maar je lichaam slaat ook meer op om het tekort aan energie te compenseren. Je metabolisme raakt zo helemaal in de war, waardoor alles al snel als vet wordt opgeslagen. Dus mocht je stiekem hopen wat kilo’s kwijt te raken door maaltijden te skippen, je werkt juist het tegenovergestelde in de hand.

5

Je ziet er BLEEHHHH uit (en voelt je ook zo)

Natuurlijk niet meteen, maar wanneer je regelmatig het eten overslaat zul je zien dat je haar vlassiger wordt en je huid droger en grauwer. We hebben eten nodig om ons lichaam in topconditie te houden en door regelmatig eten te skippen missen we belangrijke voedingsstoffen. Vooral proteïnen spelen een belangrijke rol, aangezien ze de bouwstenen van ons lichaam zijn. Nee, voedingssupplementen gaan je in dit geval niet redden, want de meesten zijn vet-oplosbaar en hebben dus lichaamsvetten nodig om hun werk goed te kunnen doen.

6

Die buikklachten zijn er niet voor niets

Je lichaam is namelijk gemaakt om minstens drie keer per dag te eten, en het liefst nog vaker. Daarom zijn gezonde tussendoortjes ook geen slecht idee om je energielevel op pijl te houden. Regelmatig eten houdt onze buik, darmen en andere ingewanden gezond, doordat ze constant blijven werken en hierdoor ‘afval’ uit ons systeem loodsen. Door maaltijden over te slaan raakt dit systeem in de war en dat kan resulteren in constipatie en andere buik-en darmklachten.

Hopelijk zal je met deze kennis besluiten om geen maaltijden meer te skippen (of hier een laatste waarschuwing). Er zijn namelijk genoeg opties om zelfs met weinig tijd om handen en een druk gezinsleven toch goed en gezond te eten. Met een beetje voorbereiding kom je al een heel eind. En kleine hoeveelheden eten is altijd nog beter dan helemaal niet eten.

Auteur De Voedselzandloper: ‘Het Westerse eetpatroon maakt ons veel sneller oud’>

Meer van dit soort artikelen zien? Vergeet ons dan niet te liken!”

Meer leuke content? Like ons op Facebook