Dit is de exácte tijd waarop je inkakt na lunchtijd (en zo voorkom je het)

Body & beauty

Het gevreesde moment tijdens kantooruren: wanneer die gigantische inkakker inslaat. Het moment waarop je brein als een zeef werkt, je meer gaapt dan typt en het liefst je bed in wil kruipen. Onderzoekers hebben nu ontdekt wanneer dit moment is. Op het exacte af. En vooral: zo voorkom je het.

Om tot het antwoord te komen zijn er tweeduizend werknemers onderzocht. En daaruit kwamen ze tot de conclusie dat onze 4 uurs-dip eerder ligt dan gedacht, om precies te zijn om 14.22 uur. Rond deze tijd daalt onze productiviteit en laat onze concentratie te wensen over. Volgens het onderzoek hebben veel werknemers hier minstens drie keer per week last van.

Veel collega’s merkten op dat niet alleen zijzelf lopen te gapen rond dit tijdstip, maar ook de mensen om hen heen. Andere bekende signalen naast gapen zijn je gedachten er niet bij kunnen houden tijdens meetings, collega’s bij de verkeerde naam noemen, fouten maken in belangrijke documenten of in het ergste geval stuur je een mail naar de verkeerde persoon.

Top 10 gevolgen van een dip:

1. De verkeerde persoon mailen
2. In een meeting geen idee hebben waar het over gaat
3. Iemand bij de verkeerde naam noemen
4. Een fout maken in een belangrijk document
5. Het verkeerde nummer bellen
6. (Typ)fouten maken in emails
7. Een belangrijke meeting vergeten
8. In slaap vallen tijdens een meeting
9. Een belangrijke deadline missen
10. Dingen door elkaar halen

En dat ligt aan…

Dat is de grote vraag. Je zou denken dat het te wijden is aan de after dinner dip, maar de voornaamste redenen zijn een te warme werkomgeving, te weinig slaap en te veel werk op je bordje. En volgens Britse deelnemers speelt ook te veel eten tijdens lunchtijd en te weinig drinken een rol.

10 redenen voor een dip:

1. Een (te) warm kantoor
2. Te weinig of slecht geslapen
3. Veel werk op je bord
4. Je vindt je werk niet leuk
5. Warm weer buiten
6. Te veel gegeten tijdens de lunch
7. Een bijzonder drukke ochtend op je werk
8. Te weinig gedronken
9. Piekeren over geldproblemen
10. Je hebt ongezond gegeten tijdens de lunch

Nee, geen koffie

Volgens de studie denkt één op de zeven mensen dat een verandering in eten kan helpen om een dip te voorkomen. Sterker nog: de helft van de respondenten geeft aan dat ze op werk slechter eten dan thuis en één op de zeven zegt zelfs veel junkfood te eten onder werktijd. Een verandering hierin kan al een groot verschil maken. Ook een blokje om na de lunch kan helpen, en uiteraard de bekende en zeer geliefde cafeïneshot. Maar die laatste is niet altijd zo verstandig.

‘Als je niet gezond eet op je werk en niet genoeg drinkt, dan word je concentratie geheid slechter tegen het eind van de middag’, zo vertelt onderzoeker Chris Arrigoni. ‘Als je ervoor zorgt dat je genoeg drinkt, dan zul je meer energie hebben en kun je elke werkdruk aan. Hoewel koffie als een logische optie klinkt wanneer je vermoeid raakt, in werkelijkheid voel je je hierdoor waarschijnlijk alleen maar slechter. Frisse, hydraterende dranken heb je nodig om te voorkomen dat je na lunchtijd helemaal inkakt.’ Wij hebben het -al gapend- genoteerd.

Heb jij ook vaak last van zo’n gigantische inkakker? Praat mee op Facebook!

Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn: 5 tips waarmee ook jij die gezonde basis erin houdt!>

Meer van dit soort artikelen zien? Vergeet ons dan niet te liken!”

Meer leuke content? Like ons op Facebook