Dit is dé manier om snel te ontstressen

Eva Dusch 19 aug 2015 Body

Stress. Angst. Spanning. Helaas maken ze steeds meer deel uit van ons dagelijks leven. En wat doen we dan? Eten. Wijn drinken. Een opbeurende film kijken of een goed potje seks. Maar sporten, nou nee. En dat terwijl dit juist cruciaal is om te ontstressen, zo blijkt uit studies.

We hebben teveel zorgen, teveel verplichtingen, teveel werk, teveel verantwoordelijkheden en in sommige gevallen ook nog drie kinderen op onze arm. Logisch dat het dan soms even teveel wordt. Maar besluit je dan even een rondje te gaan rennen of die armgewichten op te pakken? Zou je wel moeten doen, want lichaamsbeweging is cruciaal om je stressniveau naar beneden te brengen en in the long run depressies te voorkomen.

Sporten

Fight or flight

Ons lichaam is er op geprogrammeerd om te willen bewegen in stressvolle situaties (ook al negeren we dit vaak keihard of vervangen we dit door eten), de zogenoemde ‘fight or flight’ modus. Dit gevoel staat gelijk aan de lichaamsreactie na het drinken van een paar energy drinks. Alleen het probleem tegenwoordig is: we zitten bijna chronisch in deze ‘fight or flight’ modus en kunnen hier slecht mee uit de voeten. Als jij te laat voor je werk bent omdat je vast staat in de file, dan kun je moeilijk uit de auto stappen en gaan rennen. Dus moeten we maar dealen met de hoeveel adrenaline die ons lijf afgeeft, en uiteindelijk zorgt dit voor nog meer paniek en stress. Op de lange termijn kan dit leiden tot chronische ontstekingen, diabetes en depressies.

Meditatie: 13 simpele manieren om minder gestrest te zijn>

Beweging beschermt je

Te beginnen omdat lichaamsbeweging ons afleidt van negatieve gedachten. Je hebt simpelweg al je energie nodig om die verdomd zware squats te kunnen doen. Daarnaast heeft beweging een grote rol in het beschermen van je hersens en het reguleren van je stresssysteem. Uit onderzoek is gebleken dat hoge mate van het stresshormoon cortisol je brein een flinke klap geeft, vooral het gedeelte genaamd de hippocampus. Beweging helpt juist om het cortisolniveau te laten dalen en bij het aanmaken van nieuwe hersencellen.

Sporten

Ga bewegen!

Uit onderzoek is gebleken dat alle soorten sport en beweging helpen. Zelfs al drie tot vijf korte sessies van lichaamsbeweging per week van ongeveer 30 minuten zouden al voldoende zijn om de stresssymptomen te verlichten. Maar ook:
1. Zorg dat je er lol aan hebt. Anders ga je het natuurlijk nooit volhouden. Als je jezelf elke keer streng moet toespreken om te gaan hardlopen of jezelf naar de sportschool moet sleuren, dat werkt niet.
2. Begin voorzichtig als je normaal nooit sport. Niet alle sporten zijn voor iedereen weggelegd of even effectief. Probeer verschillende dingen uit -hardlopen, yoga, zwemmen, tennis- om te kijken waar je je goed bij voelt en vooral waar je ontspannen van wordt.
3. Mix verschillende soorten beweging. Uit studies en onderzoeken is gebleken dat afwisseling tussen cardio en krachttraining het beste resultaat oplevert, zowel fysiek als mentaal. Bijvoorbeeld yoga en hardlopen.
4. Neem een trainer. Degene die je uit bed sleurt wanneer je geen zin hebt en die je vervolgens een high five geeft uit dank voor zijn volhardendheid. En het geld dat je bespaart aan psychologische sessies kun je hierin investeren.
5. Kom zoveel mogelijk buiten. Het groen van de natuur en de frisse lucht doen veel meer voor je gemoed dan die betonnen muren van je sportschool. Dus ga naar buiten en doe je ding, succes verzekerd.
6. Luister naar mooie muziek. Uit onderzoek is gebleken dat luisteren naar je favoriete muziek tijdens je work-out je een extra energy boost geeft. Bovendien verlaagt het je bloeddruk, en zorgt er ook voor dat angstgevoelens minder worden.

Als je van deze video geen zin krijgt om te sporten>

Reageer op artikel:
Dit is dé manier om snel te ontstressen
Sluiten