Dit is het geheim om van je overtollige winterkilo’s af te komen

Body & beauty

Komt de zomer in beeld dan breekt er onder ons vrouwen massale gekte uit. Want hoe komen we zo snel mogelijk af van die winterzwembandjes? De oplossing is lachwekkend simpel en heeft niks van doen met diëten (BINGO!)

Oké, bijna niks dan. Je moet namelijk gewoon een uur eerder gaan slapen. Niet dat slapen op zich zorgt voor gewichtsverlies (was ‘t maar zo!), maar een uitgerust lichaam en relaxte geest zorgen voor minder stress en een verminderde neiging tot snaaien of ‘chronische honger’ (snaaien dus). En dan heb je er zo een paar kilo’s van af, zonder dat jij elke dag moet ploeteren op je crosstrainer of alleen nog slablaadjes en groene appels mag wegkanen.

No more Netflix

Mensen die elke dag rond dezelfde tijd gaan slapen, en voor 11 uur ‘s avonds in bed liggen, eten gezonder en krijgen minder calorieën binnen, zo blijkt niet alleen uit de fitnessgegevens van Jawbone, maar ook uit verschillende onderzoeken van de Universiteit van Tubingen, Lubeck (Duitsland) en Uppsala (Zweden). Te weinig slaap of slapen op het verkeerde moment van de dag verstoort namelijk de stofwisseling en zorgt voor de afscheiding van verschillende hormonen die sneller een hongergevoel veroorzaken. Echte nachtbrakers (ja, ik kijk naar degenen die al wekenlang House of Cards lopen te bingen) grijpen ook sneller naar de koffie, alcohol en ongezonde etenswaren. Alles behalve bevorderlijk voor een bikini-proof lichaam. Een uurtje eerder naar bed dus, aldus wetenschapper Kirstin Aschbacher. Maar dit moet je wel minstens een jaar lang volhouden, zo vertelt ze in de Huffington Post.

Een ander voordeel van vroeg je nest in? Je krijgt genoeg nachtrust en kan dus ook vroeger én makkelijker opstaan, waardoor je in de ochtend tijd hebt om te sporten. Zo zit je er niet meer de hele dag tegenaan te hikken. Bovendien heeft opstaan voor het ochtendgloren dus écht wel veel voordelen.

Toch wat verandering nodig in je eetregime? Dit kunnen we leren van het Aziatische dieet>