Onderzoek: dit is waarom je minder goed slaapt als je ouder wordt

Zeg nou eerlijk, haal jij elke nacht die acht uur slaap? Met kinderen is dat al helemaal een droom, niet dan? Maar er is nóg een reden dat je die uren niet pakt. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat dit ook ligt aan je leeftijd.

Een groep onderzoekers van de Universiteit van Californië legt een verband tussen slecht slapen en leeftijd. Volgens het onderzoek slaap je steeds minder als de jaren verstrijken erbij komen, omdat je brein dan steeds minder goed herkent dat je moe bent.

Het onderzoek

De onderzoekers keken hiervoor naar de hersenen van muizen. Ze vergeleken de hersenverbindingen die slaperigheid oppikken van jongere en oudere muizen met elkaar. Deze waren bij beiden even groot en evenveel aanwezig. Volgens onderzoeker Matthew Walker is dat ook niet waar het mis gaat: ‘De receptoren in deze verbindingen worden met de jaren steeds zwakker. Ze zijn er dus wel, maar doordat ze steeds minder vermoeidheidssignalen oppikken, vermindert de werking.’

LEES OOK: Voeg deze muziek toe aan je playlist en je valt als een blok in slaap

Zwakke antenne

De verbindingen in je hersenen die signalen van vermoeidheid oppikken, worden dus steeds minder actief. Hierdoor wordt je lijf wel moe en voel je je vermoeid, maar blijven je hersenen actief wakker. Walker vat het kort en simpel samen: ‘Het is te vergelijken met een zwakke radioantenne. Het signaal is er, maar de antenne pikt het niet op.’ Volgens Walkers zet dit ook de manier waarop vermoeidheid wordt behandeld in een ander licht. ‘We dachten altijd dat slaapgebrek een gevolg was van veroudering. Nu denken we dat ineffectief slapen een factor is die bijdraagt aan veroudering.’

Diepe slaap

Concreet betekent dit voor je diepe nachtrust niet veel goeds. Vanaf je late twenties begint het aantal uren die je per nacht doorbrengt in een diepe slaap, af te nemen. Rond je vijftigste is dit zelfs afgenomen met de helft van toen je een twintiger was. Rond je zeventigste is er nauwelijks meer sprake van een diepe slaap.

Helaas is er nu nog niks wat dit kan stoppen. Het is onderdeel van een natuurlijk ouderwordingsproces. Al adviseert Walker wel om de uurtjes slaap die je kan pakken, niet teveel in de weg te zitten. Drink bijvoorbeeld geen cafeïne een paar uur voor het slapen gaan. En zet alle beeldschermen uit wanneer het tijd is voor je nachtrust.

Van dit trucje om in slaap te vallen, worden we helemaal blij: eet pure chocolade en je slaapt als een roos

Neuron

Reageer op artikel:
Onderzoek: dit is waarom je minder goed slaapt als je ouder wordt
Sluiten