Dit vinden anderen van je Facebook posts

Persoonlijk

Je hebt vast wel een aantal Facebook-vrienden die met regelmaat positieve berichten over zichzelf posten, en vakantiekiekjes van hun fijne gezin plaatsen #blessed. Misschien doe je het zelf ook wel? Niets mis mee natuurlijk, want iedereen mag heu-le-maal zelf weten wat hij of zij op social media plaatst. Alleen, hebben al onze posts wel het gewenste effect?

Positieve berichten

Het is niet zo dat we alles wat in ons opkomt ook online zetten. Vaak maken we een bewuste keuze over wat we wél en juist niet het wereldwijde web in slingeren. Wie zit er nou te wachten op een klaagbericht waarin je vertelt over je partner die nooit zijn spullen achter zijn kont opruimt? Waarschijnlijk niemand. En zo’n negatief bericht geeft natuurlijk ook geen goede indruk. Maar wat we misschien niet altijd beseffen: positieve berichten kunnen óók een slechte indruk maken.

Zo blijkt uit recent onderzoek dat positieve berichten over jezelf de potentie kunnen hebben om over te komen als pocherij. En dat is eigenlijk best begrijpelijk als je erover nadenkt. Alles dat we zelf op social media plaatsen maken we vaak net wat grootser, mooier en leuker dan het het in werkelijkheid is.

To place or not to place?

De studie – die onlangs gepubliceerd is in Cyberpsychology, Social Networking and Behavior – keek naar de effecten van positieve berichten op Facebook, geplaatst door mensen zelf óf door hun vrienden. Onderzoekers Graham Scott en Kristy Ravenscroft creëerden vier verschillende Facebook profielen met elk vier status updates op hun tijdlijn.

Eén profiel bevatte dus enkel persoonlijke berichten geschreven door de eigenaar zelf, een ander profiel bevatte algemene berichten geschreven door de persoon zelf, weer een ander profiel bestond uit persoonlijke berichten afkomstig van vrienden en de laatste bevatte algemene berichten van vrienden. Ter verduidelijking: met persoonlijke berichten worden posts bedoeld waarin iemand het heeft over bijvoorbeeld zijn baan of liefdesleven. Algemene berichten hebben betrekking op – verrassing – iets algemeens, zoals het nieuws.

Zelfgeschreven berichten maken je fysiek aantrekkelijker

Aan 136 deelnemers werd gevraagd om alle vier de Facebook profielen te bekijken en de eigenaren van deze profielen op verschillende kwaliteiten te beoordelen: sociale aantrekkingskracht (hoe graag ze tijd zouden willen doorbrengen met deze persoon), fysieke aantrekkelijkheid, competentie, vertrouwen, bescheidenheid en populariteit.

Dit laten de resultaten zien

Vind je het belangrijk dat anderen je fysiek aantrekkelijk vinden? Dan is het lang niet gek om zelf berichten te plaatsen op Facebook. Profieleigenaren werden in het onderzoek als meer fysiek aantrekkelijk beoordeeld wanneer de berichten op hun tijdlijn zelf geschreven waren. Of de inhoud van de posts algemeen of persoonlijk waren deed er niet toe.

Vind je uiterlijk vertoon minder belangrijk en wil je liever als bekwaam worden gezien? Dan is het verstandig om enkel algemene berichten te posten (bijvoorbeeld: ‘Ik kan niet wachten op de nieuwe aflevering van Boer zoekt vrouw’). Uit het onderzoek blijkt namelijk dat mensen die algemene berichten over zichzelf posten als meer bekwaam worden gezien dan mensen die persoonlijke berichten posten.

Als vrienden schrijven hoe geweldig je bent, kun je profiteren van de lof

Zo worden we al een stukje wijzer. Maar wat moet je nou doen (of juist niet) om leuk gevonden te worden door anderen? Uit het onderzoek blijkt dat beheerders van een Facebook profiel sociaal aantrekkelijker worden gevonden wanneer de posts algemeen en zelf geschreven zijn, óf wanneer de posts persoonlijke inhoud bevatten en door vrienden geschreven zijn. Het is dus het een of het ander.

Profiteren van lof

‘Ik kan je niet genoeg bedanken, je inspireert me enorm.’ Lees je weleens een soortgelijke post op iemands Facebook pagina? Dan is de kans groot dat je de persoon waarover het bericht gaat best oké vindt.

In de studie werden profielhouders als meer bescheiden en populair gezien wanneer de posts op hun tijdlijn door vrienden geschreven waren (vooral met persoonlijke inhoud) dan wanneer ze van eigen hand kwamen. Dat betekent dat als een vriend op je tijdlijn schrijft hoe geweldig je bent, je kunt profiteren van de lof zónder dat het lijkt dat je vol van jezelf bent. Ideaal toch? Nu nog iemand vinden die een potje lofzang wil houden 😉

The takeaway

Wanneer de inhoud van je eigen post niet persoonlijk is, dan is de kans groot dat mensen gunstig reageren op je post. Maar denk je zelf ‘dit kan wel eens overkomen als pocherij’, dan kun je het toch echt beter niet zelf posten. Ze zullen anderen niet per se overtuigen van je populariteit.

Noot van de redactie: Who cares! zul je misschien denken? Eens, maar op de redactie hadden we wel even een aha momentje over waarom we sommige facebook posts bloedje irritant vinden en daar komt veelal pocherij en ‘kijk mij eens gaaf zijn’ in voor. Iets waar we ons nu ook zelf sterker van bewust zijn.

Psychology Today