Commerciële Content
Commerciële Content Advertorial 24 september 2020

Dit zijn gezonde tussendoortjes voor je kind (en voor jou!)

Val jij ook weleens voor de verleiding om je kind(eren) minder gezonde tussendoortjes te geven? Don’t worry, het overkomt ons allemaal. Gelukkig kun je met een paar simpele trucjes ze heel makkelijk iets gezonders aanbieden.

We weten het allemaal: fruit is een bron van voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Hartstikke gezond dus en het is dan ook belangrijk dat kinderen er (net als wij) genoeg van binnenkrijgen. Toch is de verleiding groot om onze kinderen ook andere, minder gezonde tussendoortjes te geven. Dat is niet gek: bijna driekwart van wat er in de supermarktschappen voor kinderen staat, past niet in de richtlijnen voor een gezond eetpatroon.

Gezond tussendoortje van 100% fruit

Wil je gezonde keuzes maken, dan is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum een goed uitgangspunt. Hierin staan producten die goed zijn voor je lichaam volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Eet je volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt én je eet ook nog eens duurzamer. Fruit is een belangrijk en onmisbaar onderdeel van een gezond voedingspatroon. Nu kun je zelf waarschijnlijk wel genieten van een sappige sinaasappel of een stevige tros druiven, maar voor een kind is fruit vaak een stuk minder verleidelijk dan snoepjes… Daarom zijn de producten van BEAR een van onze favoriete tussendoortjes voor kinderen: ze zien eruit als snoepjes, maar ze zijn gemaakt van 100% fruit – en niks anders. Perfect als gezonde snack die past binnen de Schijf van Vijf, dus.

Het fruit voor de rolletjes van BEAR wordt met zorg geplukt en daarna in het geheel zachtjes tot een moes verwerkt. Deze moes gaat de oven in en wordt vervolgens op lage temperatuur gebakken. Door het fruit niet te schillen en op lage temperatuur te bakken, blijven alle vezels en vitaminen intact. Er hoeft dus niets anders aan worden toegevoegd: geen suiker of concentraten. Leuke bijkomstigheid: het merk deelt graag tips om kinderen spelenderwijs te leren om nieuwsgierig te worden naar verschillende smaken en gezonde keuzes te maken. We like!

Introduceer nieuwe smaken stap voor stap

Gezond eten hoeft niet saai te zijn, vindt diëtist en voedingsconsulent Laura Clark, die samen met BEAR tips deelt om van verantwoord eten een ‘bereleuk avontuur’ te maken. Volgens haar is het de truc eenvoudig te beginnen: “Nieuwe smaken en texturen wil je stap voor stap introduceren. Kinderen zijn nieuwsgierig, maar elk kindje leert op zijn of haar eigen manier nieuwe dingen kennen. Plaats een fruitschaal vol met nieuwe verassingen in het zicht. Want wat je in je omgeving ziet, is onbewust van invloed op de keuzes die we maken.”

Een andere gouden regel: ga alleen naar de supermarkt. Zonder je kleintje(s), dus. Zo word je minder in verleiding gebracht om producten met teveel vet, suiker of zout te kopen. Koop gezonde snacks: vers fruit, ongezouten nootjes, volkoren graanproducten (een stukje volkoren wrap met avocado doet het goed als middagsnack) of bijvoorbeeld de fruitsnacks van BEAR. Fruit als tussendoortje? Bied het dan aan met schil en al, want direct daaronder zitten de meeste voedingsstoffen.

Spiegeltje, spiegeltje…

Tot slot: heb je er wel eens erover nagedacht dat je kind alles spiegelt wat jij doet? Dus ook je enthousiasme over een bord groente. Kijk dus niet met een vies gezicht naar eten als je wil dat dit door je kind goed wordt ontvangen. Onthoud verder dat het slim is om je te beperken tot 3 of 4 tussendoortjes per dag. Probeer je kind 2 van die tussendoortjes in de vorm van een stukje fruit te geven en varieer er op los qua soorten. Gedroogd of ingeblikt fruit is ook een prima optie!

In samenwerking met Bearsnacks

Reageer op artikel:
Dit zijn gezonde tussendoortjes voor je kind (en voor jou!)
Sluiten