DIY Hummus

De ideale dip

Culinair

Hummus, wij kunnen niet meer zonder! Op een wrap, als dip, bij de couscous. Groot voordeel: veel kinderen vinden het ook super lekker en zo krijgen ze toch een portie peulvruchten binnen waar we met z’n allen eigenlijk veel te weinig van eten. Iedereen kan het maken en het kost je letterlijk twee minuten. Blijft zo’n drie dagen goed in de koelkast (goed afgesloten bewaren).

Snack Attack

[nodig]

voor een flinke bak
– 400 a 500 gram kikkerwten (liefst bio en uit een glazen pot)
– 2 tl tahin pasta
– 3 eetlepels olijfolie
– flinke hand koriander
– sap van ½ citroen
– beetje zeezout
– snufje cayenne peper

optioneel:
– snufje curcuma
– tl sesamzaadjes

[bereiden]

Wij maken onze hummus zonder knoflook. Niet dat er iets mis is met knoflook, sterker nog: heel erg goed voor je! We hebben alleen niet altijd zin in de smaak. Ben je wel fan? Voeg het gerust toe. We kiezen verder voor al gewelde kikkererwten, puur omdat dat makkelijk is. Wel nemen we dan bio (vanwege de hoeveelheid toegevoegde zout & suiker in standaard blikken/potten. Wat je ook kiest altijd even goed afspoelen!) en het liefst kiezen we voor een glazen pot. Als ze dat niet hebben laten we een blik echter niet staan!

Spoel de kikkererwten af, doe ze in een maatbeker, voeg hier alle andere ingrediënten aan toe waarbij je 1 el olijfolie, de sesamzaadjes (als je die gebruikt) en wat verse korianderblaadjes bewaart voor de garnering. Goed mixen, hummus in een schaaltje doen en daarboven op nog wat olijfolie gieten. Sesamzaadjes en koriander als garnering en klaar.

Lekker als dip met selderij, komkommer, paprika of wortel. Prima als spread op een pita of wrap.

Meer leuke content? Like ons op Facebook