Lisa van den Akker
Lisa van den Akker Persoonlijk 26 apr 2022

Lindsey’s dochter kreeg hete thee over zich heen: ‘De kamer zat vol visite’

We weten allemaal hoe goed we moeten oppassen met kleine kinderen, voordat je het weet stoppen ze iets in hun mond of trekken ze iets omver. Lindsey was dan ook altijd heel voorzichtig met dingen als hete thee of kaarsen. Toch gebeurde het dat haar dochter van anderhalf hete thee over zich heen kreeg. “Binnen twee tellen zette mijn vriend haar in de gootsteen.”

Lindsay: “Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan hete thee, ik doe daarom standaard koud water bij mijn thee zodat ik het direct kan drinken. Kokend heet water staat bij ons dus nooit op tafel. Behalve die ene keer.

Het was de vierde verjaardag van mijn zoon, de visite kwam allemaal tegelijk binnen en ik liep van hot naar her. Mijn vriend had een grote pot thee gezet en ik schonk de kokend hete thee in twee kopjes voor mijn vriendinnen. Even schoot er door mijn hoofd dat ik er koud water bij moest doen, achteraf denk ik een soort onderbuik gevoel, maar helaas negeerde ik dat. Ik vond het gek om mijn gasten lauwe thee te serveren en bovendien was ik zo druk dat ik dacht: laat maar. Dus zette ik twee kopjes hete thee op onze salontafel.

Hete thee

Onze dochter van anderhalf kon al goed lopen, en drentelde dus tussen alle gasten door. Maar nog geen minuut nadat ik de thee had neergezet hoorde ik een hoge gil en gehuil. Ik keek om en zag mijn dochtertje zitten, de kop thee naast haar op de grond, leeg. De thee was over haar heen gevallen. Ik was verstijfd, voor mijn gevoel stond ik minutenlang zo naar haar te kijken. In werkelijkheid was het een paar seconden, want mijn vriend was razendsnel.

Hij tilde haar op en zette haar binnen twee tellen in onze grote gootsteen onder een lopende lauwwarme kraan. De kamer was stil. Alle visite, ik denk een stuk of twintig mensen hielden hun mond en staarde naar ons. De oma’s waren de enige die niet stil waren en volledig in paniek rondrenden.

Koelen

Om even aan alle starende ogen te ontsnappen droegen we haar een paar minuten later naar boven om haar in het bad te zetten en verder te koelen. Inmiddels was onze dochter wel stil en leek ze niet veel pijn te hebben. Toch was ik doodsbang om haar legging uit te doen. De thee was namelijk voornamelijk over haar benen gekomen en ik durfde bijna niet te kijken hoe haar huid eruit zag.

We trokken heel voorzichtig haar kletsnatte legging uit, dat ging gelukkig goed en toen ik keek was ik opgelucht. Haar huid was rood, maar verder was er niets te zien. Het was niet kapot en er waren geen blaren te zien. Voor de zekerheid belde ik wel de huisartsenpost en daar konden we direct terecht. Mijn vriend ging er met haar heen, terwijl ik probeerde om het feestje van mijn zoontje nog enigszins te redden.

Eerstegraads brandwond

Een uurtje later kwam mijn vriend met haar terug. Haar beentje was ingesmeerd met een speciale zalf en ingewikkeld met verband. We moesten de zalf nog een paar keer smeren, maar gelukkig was het een eerstegraads brandwond en kwamen we dus met de schrik vrij. Toch heb ik mijn lesje geleerd: nóóit meer serveer ik hete thee, liever lauwe thee voor mijn visite, dan ooit nog zo’n risico lopen.”

Brandwonden: beter voorkomen, dan genezen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Begin je weekend goed met de mooiste verhalen van Famme

Reageer op artikel:
Lindsey’s dochter kreeg hete thee over zich heen: ‘De kamer zat vol visite’
Sluiten