7 x dingen die je absoluut niet moet doen als je moe bent – maar we allemaal doen

En nee, vroeg naar bed gaan, staat er niet tussen

Body & beauty

We hoeven je niet te vertellen dat je na een dag hard werken (thuis of op je werk) vroeg naar bed moet gaan. Maar wist je dat je dan ook vooral niet naar de cafeïne of je sport outfit moet grijpen? Wij hebben op een rijtje gezet wat je, volgens een handig artikel op Readers Digest, allemaal beter niet kunt doen als je moe bent.

1. Ga niet tot het gaatje in de gym

Voor sommige mensen is het heel effectief om je energielevel op te krikken door te gaan sporten als je moe bent. Als je daar baat bij hebt, houden we je niet tegen. Toch is het volgens William Suggs, personal trainer in New York, verspilde tijd om met een vermoeid lichaam de sportschool in te duiken. Volgens hem is cardio, zoals hardlopen en het gebruik van de crosstrainer, geen probleem, maar is sporten met (zware) gewichten dat wel. ‘Kijk vooral uit met het trainen van je rug als je moe bent. Blessures liggen overal op de loer, maar vermoeid zijn, is extra gevaarlijk.’

2. Laat het koffiezetapparaat uit

Logisch dat je meteen aan koffie denkt als je ogen dicht beginnen te vallen. Een tip: doe het niet. Buiten dat je na een cafeïne boost heel sloom wordt, zorgt het er ook voor dat je moeilijker in slaap komt. De cafeïne blijft vijf uur in je lichaam, maar je voelt er maar een paar uur iets van. Volgens slaap-expert Daniel Barone kun je beter pepermunt nemen als je je moe voelt. ‘Pepermunt stimuleert de zenuwen in je hersens en houdt je alert en wakker.’

3. Maak geen ruzie met je wederhelft

Alhoewel hij of zij meteen de Sjaak is als je moe en daardoor geïrriteerd bent, is het toch verstandig om geen ruzie te maken. Een schrale troost: als het mislukt kun je er niet veel aan doen. Als je moe bent zijn je hersens namelijk niet goed in staat om je emoties te managen, en in controle te houden. Je rationele brein werkt niet optimaal, waardoor je sneller onredelijk gedrag vertoont.

LEES OOK: Slaap je vaak onrustig naast je partner? Zo voorkom je dat

4. Doe geen dutjes

Hoe aantrekkelijk het ook is om even op de bank te duiken, het is niet bevorderlijk voor je stemming. Hoewel, alleen als je het op de juiste manier doet. Die luidt: maximaal dertig minuten, zo vroeg mogelijk op de dag. Als je te laat en te lang slaapt breng je je nacht- en dagritme in de war, wat weer nieuwe slaapproblemen en vermoeidheid veroorzaakt.

5. Houd de voorraadkast dicht

Vermoeide hersenen willen vet voer, hebben verschillende studies uitgewezen. Als je moe bent is je dopamineniveau laag, en ga je op zoek naar dingen die je gelukkig maken. Logisch dus dat je eerder naar je favoriete chocolade grijpt dan naar een verantwoorde snack.

6. Bewaar zware taken op je werk voor later

Dat belangrijke gesprek met je baas kun je beter even verzetten als je merkt dat je moe bent. Volgens een studie van Duke University vatten mensen die moe zijn dingen eerder negatief op, terwijl je gesprekspartner het misschien helemaal niet zo slecht bedoelt.

7. Wijk niet af van je normale slaapritme

Hoe aantrekkelijk het ook is om drie uur eerder dan normaal je bed in te duiken: het is niet verstandig. Je hersens zijn er namelijk niet op ingesteld om ineens om negen uur in slaapmodus te schieten, waardoor je hoogstwaarschijnlijk eerst een uur (of twee) ligt te woelen. Waar je vervolgens geïrriteerd en nog vermoeider door wordt. Volgens slaap-expert Barone is zeven tot acht uur slaap voldoende, zelfs als je erg moe bent.

Haha! Deze geestige dingen overkomt elke moeder minstens één keer

Meer leuke content? Like ons op Facebook