Door deze 28 kleine dingen te doen leef je een stuk langer

Persoonlijk

Een lang (en vooral gelukkig) leven wil iedereen. Dus wat als we je precies vertellen wat je allemaal moet doen, en wat vooral niet, om daar alles aan te doen? Volgens verschillende experts ga je, door deze 28 kleine, simpele dingen in je leven toe te passen, net wat langer mee. Als we die experts mogen geloven, dan hè.

Begin er vandaag nog mee, want vooruit: baat het niet dan schaadt het niet.

1. Ga joggen

Vooral als je ‘s ochtends gaat, zorgt een rondje rennen ervoor dat je lichaam op gang komt en je de hele dag een fit gevoel hebt. Rennen zorgt er daarnaast voor dat je bloedsuikerspiegel op een normaal niveau blijft, waardoor je minder last hebt van eetbuien.

2. Eet plantaardig

Mensen die weinig vlees eten, maar juist wel weer veel plantaardige voeding, hebben minder kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt plantaardig voedsel ervoor dat je bloeddruk omlaag gaat en je je op den duur minder gestrest voelt. Een beetje zoals de op Sicilieë doen dus, waar de levensverwachting superhoog is.

3. Duik de zon in

En dan natuurlijk wel beschermd met de juiste factor zonnebrand én niet te lang. Zonlicht geeft je vitamine D en dat zorgt voor sterke botten en een hoger energielevel.

4. Drink koffie

Je dagelijkse bakkie is helemaal niet zo slecht voor je. Tenminste, als je ‘m met mate drinkt. De samenstelling van koffie zou goed zijn voor diabetes type 2 patiënten, en brengt daarnaast volgens onderzoek ook de kans op hartkwalen naar een lager niveau.

5. Eet noten

Ondanks dat je misschien denkt dat nootjes ongezond zijn, omdat ze over het algemeen veel calorieen bevatten, is het beter ze toch niet helemaal uit je eetpatroon te verwijderen. Volgens onderzoek van Harvard University hebben mensen die geregeld een handje noten eten minder kans op kanker en hartkwalen. Ook zijn noten volgens dezelfde studie goed voor je hersenen.

6. Drink alcohol

Voordat je een gat in de lucht springt, doe dit wel met mate. En dan bedoelen we één glaasje per dag. Dit zou namelijk de kans op hart- en vaatziekten terugdringen. Vooral rode wijn bevat antioxidanten die je lichaam ‘zuiveren’.

7. Eet pittig

Nieuw onderzoek heeft bewezen dat mensen die veel peper in hun eten gooien, 13 procent langer leven dan mensen die dit niet doen. Hete pepers zorgen voor een lagere bloeddruk doordat ze het stofje capsaïcine. Spice up, dat eten!

8. Doe aan krachttraining

En dan bedoelen we niet dat je meteen moet gaan bodybuilden, maar het gebruik van je spieren zorgt ervoor dat zowel je lichaam als je hersenen geactiveerd worden. Volgens onderzoek van de Penn State University leven de mensen die minimaal twee keer per week aan intensieve krachttraining doen, langer dan mensen die dit niet doen.

9. Eet meer groenten en fruit

Want daar zitten broodnodige vitamines, mineralen en vezels in die je lichaam fit en gezond houden.

10. Wees gul en behulpzaam naar anderen

Uit een onderzoek van de Stanford University heeft bewezen dat oudere mensen die vrijwilligerswerk doen of op hun (klein)kinderen passen een stuk langer leven dan mensen die dit niet doen. Daarnaast zorgt het helpen van anderen voor een blij gevoel bij jezelf, waar je een stuk gelukkiger van wordt. En gelukkige mensen leven over het algemeen langer.

11. Eet veel vis

In vis zoals zalm zitten veel gezonde vetten. Vooral omega-3 zorgt ervoor dat, als je die regelmatig binnenkrijgt, je 35 procent minder kans hebt op hartkwalen. Twee stukken zalm per week is een goed begin.

10. Slaap voldoende

We willen steeds meer in minder tijd, maar daar lijdt je slaap negen van de tien keer zwaar onder. En een goede nachtrust is precies wat je nodig hebt om de volgende dag weer goed te functioneren. Volgens slaapexpert Sonya Thomas hebben mensen minstens zeven tot acht uur slaap nodig per nacht. Elk uurtje minder zorgt ervoor dat je minder goed functioneert.

11. Zorg dat je niet de hele dag zit

Als je een kantoorbaan hebt is de kans groot dat je om negen uur gaat zitten en om vijf uur een keer van je plek af komt. Is niet gezond voor je. Zorg daarom dat je op een dag minstens twintig minuten aan één stuk door beweegt, en dan vooral zorgt dat je hartslag versnelt. Lang zitten zorgt ervoor dat je metabolisme vertraagt, wat er weer voor zorgt dat je minder calorieën verbrandt en sneller aankomt.

12. Houd je hersenen actief

Om de kans op dementie te verkleinen, is het belangrijk dat je je hersenen bezighoudt. Hou je hersenen actief door ze uit te dagen met hobby’s, puzzels en spelletjes. Vinden je kinderen ook leuk, als je daaraan meedoet!

13. Eet op z’n Japans

Dat houdt in kleine porties van verschillend voedsel, veel vis, veel plantaardig voedsel en alles uit eigen keuken. En o ja, kinderen helpen in Japan vaak mee met het bereiden van een maaltijd, zodat ze al vroeg precies weten wat ze in hun mond stoppen. Dit stimuleert hun eetgedrag, wat ervoor zorgt dat ze meer proeven en minder moeite hebben met het eten van verschillende dingen. Scheelt jou weer een hoop stress rond etenstijd!

14. Denk positief

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die een positieve mindset hebben, minder gezondheidsproblemen hebben. Positievelingen gaan 16 procent minder dood aan kanker, hebben 38 procent minder kans op hartkwalen en 39 procent minder kans op een beroerte.

15. Ga vaker een blokje om

Voor wie denkt dat alleen intensief bewegen goed voor je is, heeft het mis. Een simpele wandeling doet namelijk wonderen voor je gezondheid. Met 25 minuten lopen (en dat hoeft niet eens heel hard te zijn) voeg je volgens de Europese Society of Cardiology ongeveer drie jaar toe aan je leven.

LEES OOK: Moeders die later kinderen krijgen leven langer

16. Heb veel seks

Mensen die vaak seks hebben, hebben over het algemeen een gezonder leven. Als je seks hebt produceert je lichaam namelijk het gelukshormoon oxytocine, dat ervoor zorgt dat je lichamelijke en je psychische gesteldheid beter wordt. Een gelukkig mens leeft langer, dus je weet wat je te doen staat. 😉

17. Drink zo min mogelijk frisdrank

En dan het liefste helemaal geen. Volgens onderzoek van de Harvard University is frisdrank slecht voor je spijsvertering, en kom je sneller aan als je regelmatig een glaasje achterover tikt. Er zit veel suiker in, wat de kans op hartfalen en diabetes vergroot.

18. Stap in het huwelijksbootje

Heeft je wederhelft je nog steeds niet gevraagd zijn vrouw te worden, dan is dit nog een goede reden om ‘m ervan te overtuigen dit toch maar te doen. Volgens de Duke University leven mensen die getrouwd zijn een stuk langer dan mensen die niet getrouwd zijn. Dit heeft alles te maken met een stevige basis en mentaal support van je wederhelft.

19. Drink veel water

Daar zuiver je namelijk al je organen mee.

20. Ga op vakantie

Mensen die er regelmatig even tussenuit gaan hebben over het algemeen een lager stressniveau. En minder stress zorgt weer voor minder kans op hartziekten en een lagere bloeddruk. Je hoeft trouwens echt niet ver weg te gaan om te ontstressen. Vakantie in eigen land schijnt hetzelfde effect op je stressniveau te hebben als een verre reis.

21. Neem een huisdier

En dan het liefst een hond of een kat. Deze viervoeters maken ons gelukkig, doordat hun aanwezigheid ervoor zorgt dat ons lichaam meer cortisol produceert, een feelgood-hormoon, met alle fijne gevolgen van dien.

22. Kijk kattenfilmpjes

Klinkt gek, is echt waar. Uit een onderzoek van de universiteit van Indiana is gebleken dat mensen meer energie krijgen en zich over het algemeen positiever voelen door het kijken naar kattenfilmpjes.

23. Ga voor kinderen

Het is helaas niet iedereen gegund, maar kinderen maken wel degelijk gelukkig. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met kinderen over het algemeen langer leven.

24. Ga de natuur in

Mensen die vaak in de natuur te vinden zijn, leven volgens onderzoek twaalf procent langer dan mensen die niet zo vaak tussen het groen te vinden zijn. Natuurwandelingen zorgen voor een opgeruimd hoofd en dat weer voor minder stress.

25. Eet veel pure chocolade

Ja mensen, dit hoort ook bij gezond eten. Pure chocolade bevat namelijk stofjes die ervoor zorgen dat je minder kans hebt op ontstekingen en er ook nog eens een jongere huid op na houdt. Ga dan wel voor chocolade die minstens 70 procent cacao bevat.

26. Mediteer regelmatig

Volgens een onderzoek van de universiteit van California is gebleken dat mensen die drie maanden op retraite waren, ruim 30 procent meer enzymen aanmaakten die beschermen tegen de afbraak van lichaamscellen die veroudering veroorzaken. Mediteren houdt je dus letterlijk jong!

27. Zing vaker

Zingen kan wel degelijk een uitlaatklep zijn waar je vrolijk van wordt. Je krijgt er een gezonder hart van en het haalt je stressniveau naar beneden. Bespaar je je naasten liever je zangstem, dan doet het luisteren van muziek ook veel goeds voor je gezondheid.

28. Haal groen in huis

Als je niet in de natuur kunt zijn, haal dan gewoon de natuur naar jou! Volgens een onderzoek van de universiteit van Georgia zuiveren vooral varens en vetplanten de lucht in je huis, waardoor je minder schadelijke stoffen, zoals formaldehyde, inademt.

Fijnste onderzoek ooit: opa’s en oma’s die op hun kleinkinderen passen leven langer

Readers' Digest