Drinken jouw kinderen wel genoeg water?

Redactie 22 jul 2015 Kids

Water: het meest goedkope, calorievrije en gezonde goedje voor kinderen. En toch krijgen meer dan de helft van de kinderen in Amerika er lang niet genoeg van. De vraag die zich opdringt: drinkt jouw kind wél genoeg water?

Shocking: meer dan de helft van de Amerikaanse kinderen die meededen aan het onderzoek kregen niet genoeg water binnen. Minstens zo shocking: bijna een kwart van de kinderen die ondervraagd waren dronken nooit (kraan)water. Zo blijkt uit onderzoek van de Harvard Chan School (onderdeel van de Harvard University).

Tussen 2009 en 2012 werden ruim 4000 kinderen tussen 6 en 19 jaar oud bestudeerd. Hun urine werd onder de microscoop gelegd, want op basis van de concentratie van urine kun je vaststellen of iemand voldoende vocht binnenkrijgt.

(Genoeg) water = essentieel

En dat is belangrijker dan je misschien denkt. Een kind dat niet genoeg drinkt kan namelijk beperkt worden in zijn cognitieve en emotionele functioneren. Genoeg water drinken is daarnaast essentieel voor het lichaam om sommige processen goed te kunnen uitvoeren, zoals bloedcirculatie, metabolisme, het reguleren van temperatuur en het verwerken van afvalstoffen.

water drinken kinderen
Genoeg water drinken is belangrijk voor kinderen. Wellicht niet van levensbelang – ook de onderzoekers erkennen dat te weinig drinken geen direct of dramatisch gevaar voor de gezondheid oplevert – maar wel een ‘probleem’ dat kinderlijk simpel op te lossen valt. Drink. Water. Genoeg!

Hoeveel is genoeg?

Duidelijk verhaal – genoeg drinken dus. Maar de hamvraag is: hoeveel water per dag is genoeg? Voor volwassenen geldt een vrij algemeen advies dat 1,5 à 2 liter per dag – naast het vocht dat je via andere wegen binnenkrijgt – voldoende is, hoewel de meningen daarover uiteenlopen.

Een andere manier om vast te stellen hoeveel water je nodig hebt is de richtlijn van fitnessgoeroe Charles Poliquin: om dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water te drinken. Bij een gewicht van 75kg is de berekening als volgt: 75 x 0,44: 10 = 3,3 liter.

Moraal van het verhaal

Zorg ervoor dat je kind genoeg water drinkt en zijn kwaliteit van leven en zijn gemoedstoestand is aanmerkelijk beter. Met mogelijk betere schoolprestaties tot gevolg, merken de onderzoekers op.

water drinken meisje
Het hardop zeggen is zout in de ogen van de Evian-, Spa en San Pellegrino-fabrikanten, maar in Nederland is het – gezien het feit dat wij het schoonste kraanwater ter wereld hebben – op papier onnodig om flesjes water te kopen. En daarmee is er eigenlijk geen enkele reden om je kinderen te weinig water te geven, zou je denken.

Geniet, maar drink met mate!

Een laatste belangrijke kanttekening: geef je kind niet teveel water: overhydratatie kan leiden tot watervergiftiging. Het menselijk lichaam neemt slechts een bepaalde hoeveelheid vocht per uur op.

Hoeveel water drinken jouw kinderen? En komt dat gewoon uit de kraan of koop je toch liever water in de fles? Ook lastig: wat als je kinderen water saai en/of niet lekker vinden? Reageer op onze Facebook >

Het onderzoek werd deze maand gepubliceerd in de American Journal of Public Health.

En wat betreft zwemmen: 9 fouten die zelfs de voorzichtigste ouders maken bij water >

Reageer op artikel:
Drinken jouw kinderen wel genoeg water?
Sluiten