Dus dít is waarom wij vrouwen altijd koude handen en voeten hebben

Body & beauty

Het lijkt zo’n beetje de vloek van elke vrouw: altijd koude handen en voeten. En de winter is pas net begonnen. Help! Hoog tijd om eens het hoe en waarom te onderzoeken. Want er is wel degelijk stront aan de knikker.

De mannen snappen er vaak niks van, ons eeuwige geklaag over koude handen en voeten. Maar een beetje research leert ons dat het probleem echt geen aanstelleritis is. Integendeel. De wetenschap heeft keiharde bewijzen waarom wij drie keer meer recht hebben op die fijne voetmassage of tien minuten langer onder die hete douche. Kijk maar.

1

Weer die hormonen

In onze hersenstam bevindt zich een thermostaat die onze lichaamstemperatuur onder invloed van het vrouwelijke hormoon oestrogeen nauwkeurig reguleert. Door de stijging van oestrogenen in ons bloed, reageert de thermostaat alsof er sprake is van een te lage lichaamstemperatuur en reageren we heel sensitief op temperatuurverschillen. Door schommelingen in de hormoonhuishouding, en dus in je oestrogeenlevel, zoals rond een eisprong, verklaart ook meteen waarom we het tijdens onze menstruatie kouder hebben dan normaal.

2

Onze thermostaat

Oké, dit wordt even een technisch verhaal: Wij mensen -man en vrouw- voelen allemaal temperatuurverschillen op onze huid. Daarvoor zorgen de thermoreceptoren, die een millimeter onder onze huid zitten. Wanneer zij kou voelen, slaan de haarvaatjes gelijk dicht en wordt de bloedtoevoer omgeschakeld zodat al het bloed en dus de warmte naar je binnenste organen gaat. Je handen, voeten en gezicht blijven hierbij buiten schot en worden opgeofferd voor de belangrijkere lichaamsdelen. Dit mechanisme zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat een zwangere vrouw haar baby goed warm kan houden. Een gezonde lichaamsreactie, maar bij veel vrouwen kan dit mechanisme echter helemaal doorslaan of overgevoelig raken, waardoor bij het minste of geringste teken van kou ons systeem gelijk dicht slaat. En dan lopen we dus constant met koude handen en voeten.

3

Mindere stofwisseling

De stofwisseling van ons vrouwen ligt gemiddeld 30% lager dan die van mannen en we hebben minder spiermassa. Hierdoor produceren we minder warmte en het wordt minder snel en makkelijk door ons lichaam vervoerd. Deze race zullen we ook nooit van ze winnen. Leg dit maar eens uit aan je vent, die jou vervloekt omdat je elke avond in bed je koude voeten aan hem opwarmt. Sorry not sorry.

4

Een beetje vet op de heupen

Vrouwen hebben 10% meer lichaamsvet dan mannen. Hoe meer vet op je lichaam, hoe meer je binnenste organen beschermd worden tegen kou of andere schadelijke externe factoren. Máár dit betekent ook dat warmte van buitenaf minder goed je lichaam in kan. Dat is dan weer een nadeel.

5

IJzertekort

Dit komt niet zelden voor bij vrouwen, want we hebben nu eenmaal minder ijzer in ons bloed dan mannen. IJzer is nodig om de bloedtoevoer goed te laten verlopen, dus het tegenovergestelde gebeurt bij een tekort. Een extra check bij de huisarts kan nooit kwaad.

6

Drank en eh.. sigaretten

Vooral deze twee samen lijken een prima idee na een lange, stressvolle werkdag of tijdens de vrijmibo, maar ze zijn een dodelijke combinatie wanneer je al last hebt van koude ledematen. Door roken worden je bloedvaten nauwer, wat de bloedstroom bemoeilijkt. En alcohol verhoogt het warmteverlies van het lichaam.

7

Te snelle ademhaling

Adem je sneller dan nodig is, dan adem je meer koolzuur uit dan goed is. En dit is een belangrijke schakel om bloedvaten open te houden.

Goed dat we dit nu weten, maar hoe stoken we onze interne kachel weer flink op?

1

Zorg voor beweging

Yoga, hardlopen, fietsen, tennis of dansen. Alles helpt. Door te bewegen begint je hart als een gek te pompen en geeft daardoor ook je bloedtoevoer een flinke boost.

2

Let op wat je eet

Probeer zoveel mogelijk warm te eten en drinken. Een warme soep zal je lichaam opwarmen, een salade heeft juist een verkoelend effect. Spicy kruiden zorgen ook voor meer warmte in je lichaam. Zorg daarnaast voor genoeg vitamine B12 en vitamine K, deze laatste helpt om de cordiale spieren te versterken in je hart en de bloedvaten. Het verbetert ook de bloedcirculatie rond je lichaam, met inbegrip van de voeten. Eet dus lekker veel gember, vis, peterselie, uien, abrikozen, pompoenpitten, noten, watermeloen en selderie.

3

Drink genoeg water

Wanneer je lichaam te weinig vocht binnenkrijgt, daalt je temperatuur sneller. Goed drinken is dus belangrijk. Reminder nodig? Daar zijn veel handige apps voor, zoals Waterlogged.

Drinken jouw kinderen wel genoeg water?>

4

Kleed je warm aan

Lijkt ons duidelijk toch? Voorkom open schoenen en blote benen. En draag in de winter zo vaak mogelijk een muts, aangezien je de meeste warmte verliest via je hoofd.

5

Zit niet met benen gekruist

Een favoriete zithouding van vele vrouwen, kijk maar eens om je heen. Het ziet er elegant uit, maar in deze houding stroomt er minder bloed door je benen en dus ook naar je voeten. Liever dus je benen naast elkaar. Probeer de twee houdingen maar eens uit en voel het verschil.

6

Sesamolie

Smeer elke avond voordat je in bed stapt je handen en voeten in met sesamolie. Dit heeft een licht verwarmend en kalmerend effect, je voelt het meteen.

Koude voeten zijn strontvervelend. En nog 20 dingen waar we ons stiekem ie-de-re dag aan ergeren>

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Daily Mail