Dus zo ga je om met racistische klanten (en reviews op Tripadvisor)


Uit

Voor restaurants en hotels kan een recensie op Tripadvisor een typisch gevalletje van ‘make it or break it’ zijn. Word je de hemel ingeprezen, dan wordt reserveren vanaf nu hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk, maar als er een paar mensen zijn die je toko helemaal niets vinden, dan is de kans groot dat de klandizie niet bepaald stormloopt.

Je ziet vaak dat restaurantmanagers en hoteleigenaren persoonlijk reageren op berichten – zowel klachten als complimenten – op Tripadvisor reageren. En deze ‘conversatie’ tussen de eigenaar van een restaurant in een populaire kustplaats vlakbij Kaapstad gaat op dit moment viraal in Zuid-Afrika.

De klacht

Vorige week vrijdag kwam ‘Sherilee’ eten bij pizzeria Massimo’s in Hout Bay. Na afloop schreef hij een recensie op Tripadvisor, waarin hij zijn beklag deed over de avond. Met name eigenaar Massimo moest het ontgelden, die had naar zijn smaak niet passend gereageerd op zijn klacht dat de pizzamaker in de keuken een grote pleister op zijn gezicht had.


Volgens Sherilee was het ongepast om iemand die ‘ziek’ is in vol zicht van de klanten hun eten te laten bereiden. Hij had gevraagd waar de pizzabakker vandaan kwam (West-Afrika) en dat was natuurlijk koren op zijn molen, want daar grossiert het immers in besmettelijke ziekten. Helaas was de eigenaar niet onder de indruk van Sherilee’s betoog, en vroeg hij hem vriendelijk edoch dringend zijn restaurant te verlaten, en vooral pas weer terug te komen als hij dokter was. Het resultaat: een miezerige 1 of 5 stars.

Massimo’s respons
’

‘Meneer Sherilee, in uw recensie vergeet u te vermelden dat u bij binnenkomst vertelde dat u al een tikkeltje aangeschoten was. Vervolgens deelde u mede dat u zelf uit Zimbabwe kwam en u mijn pizzabakker herkende als een landgenoot. Die, volgens u, aangezien hij tamelijk mager is en een pleister boven zijn wenkbrauw had, zonder twijfel HIV moest hebben. Toen ik u vertelde dat hij niet uit Zimbabwe, maar uit DRC (Democratische Republiek Congo, red) komt, wist u zeker dat hij Ebola had en dat hij onder geen beding uw eten mocht aanraken. U liet mij derhalve geen andere keuze dan u te vragen het restaurant te verlaten – ik kan mijn personeelsbeleid moeilijk voeren op basis van racistische motieven van mijn klanten. Ik vraag u vriendelijk mijn restaurant in de toekomst niet meer te bezoeken.’

En postte er vervolgens een foto van het hele team – bepleisterd en wel – bij.

Plastered post

Om het momentum nog even vast te houden, bood Massimo in een volgende post iedereen die met een pleister op zijn voorhoofd zijn restaurant binnen zou komen, een gratis shot limoncello aan – ‘een beproefd medicijn tegen West-Afrikaanse ziekten’. En daarachter het duidelijke ‘Say no to racism’.

Hoe zat het eigenlijk met die pleister?
Tijdens een van de vele ‘loadshedding’ sessies (periodes waarbij voor enkele uren de elektriciteit afgesloten wordt, red), had de kok zijn hoofd gestoten tegen een balk.

Inmiddels is de correspondentie verwijderd van Massimo’s pagina op Tripadvisor, maar je kunt hem nog wel terugvinden op hun Facebookpagina.

Indrukwekkende video: deze tieners wéten wat racisme is >

Meer leuke content? Like ons op Facebook