Een gezonde Kerst onmogelijk? Nee hoor, zo doe je dat

Redactie 21 dec 2014 Body

De kerstdagen naderen, terwijl de pepernoten nog achter onze kiezen zitten. Tijdens de feestdagen lonkt het lekkers overal. Snacks op je werk, kerstkransjes in de boom en het enorme aanbod in winkels. We gaan allemaal voor de bijl!

Desalniettemin zijn er manieren om kerst gezond te vieren en toch volop te genieten! Het belangrijkste is: kerst is geen vrijbrief is om alles te op te eten. Voor veel van ons is kerst het excuus om te consumeren tot je erbij neervalt. En daar hebben we dan later weer spijt van.

Hier zijn vier tips voor een gezonde kerst zonder vervelende nasleep!

Gezond snacken

Kerst betekent versnaperingen in overvloed. Alles is binnen handbereik waardoor je blijft snaaien. Om het graaien naar ongezonde lekkernijen te minimaliseren kun je het beste drie maaltijden per dag nuttigen. Vervang chips, pinda’s, chocola en kerstkoek door dadels, vijgen, amandelen, olijven, rauwe chocolade truffels en groenten met hummus als dip.

healty snacks

Pimp je groenten

Zorg dat groente net zo prominent aanwezig zijn als het vlees op tafel. Experimenteer met bereiden en breng ze op smaak met kruiden, denk aan pompoen met rozemarijn of tijm. Durf te kiezen voor vergeten groenten zoals Schorseneren, Pastinaak en Postelein.

Non-alcoholische dranken

Wees creatief en ga voor een alcoholvrije versie van je favoriete cocktail. Er bestaan alcoholvrije bubbels die je perfect kunt mixen met bijvoorbeeld granaatappelmelasse.
Op Culy laten ze zien hoe je de lekkerste alcoholvrije mojito maakt!
cocktail

Kuurtje tegen de kater

Zware kerst gehad? Met gezonde sapjes kun jij je lichaam weer opkalefateren. Bezit je een juicer? Probeer dan een sap van groene appel, bleekselderij en gember. Als ontbijt begin je goed met toast met avocado en ei. Extra vitamine C kan geen kwaad. Zeker niet na het nuttigen van veel alcohol, dus pak een extra stuk fruit.

Reageer op artikel:
Een gezonde Kerst onmogelijk? Nee hoor, zo doe je dat
Sluiten