Een ‘mom burn-out’, hoe voorkom je die?

Kids

Allereerst is sporten heel goed voor je als drukke moeder. Natuurlijk kosten je kinderen je al bakken met energie, maar sporten heeft eindeloos veel voordelen. Wat je precies doet, maakt niet zoveel uit: of het nou een halfuurtje hardlopen is, of bijvoorbeeld kickboksen. 20 minuten per dag sporten kan stress al verminderen – en dat kun je goed gebruiken.

Focus op vriendschappen

Gelukkig kun je bijvoorbeeld samen met vriendinnen sporten, om zo ook je vriendschappen te onderhouden. Zeker als je druk bent, schieten deze er heel snel bij in. Zonde, want je vrienden zijn heel belangrijk voor je mentale welzijn en daarmee een goede manier om die mom burn-out buiten de deur te houden. Bovendien schreven we al dat je zelfs gezonder blijft dankzij je vrienden.

Vriendschappen buiten je huwelijk kunnen heel fijn zijn, zeker als je met het tegenovergestelde geslacht bent getrouwd. Sommige vrouwenproblemen snapt je man gewoon echt niet – en vice versa.

Dit vind je vast ook interessant: Waarom je moeder de belangrijkste persoon is in je leven.

Slaap genoeg

Vooral wanneer je net bent bevallen, kunnen je weken gevuld zijn met brakke nachten. Toch is slaap essentieel om goed te functioneren. Bijna geen slaap krijgen is niet alleen lichamelijk slecht voor je, maar ook niet al te best voor je psychische welzijn, bewijst Psychology Today.

En niet alleen voor jezelf is weinig slaap schadelijk, ook je omgeving kan hier last van ondervinden, bijvoorbeeld als je op de snelweg rijdt. In dit onderzoek naar moeheid en auto-ongelukken bleek dat meer dan de helft van alle bestuurders die betrokken waren bij een auto-ongeluk, minder dan zes uur had geslapen.

Let op je voeding

Naast nachtrust is ook goede voeding een must om lekker in je vel te zitten. Zeker als je veel stress hebt, kun je in een haastige bui nog weleens vergeten te eten – en ook dat kan je zowel mentaal als fysiek slecht laten voelen. Je kunt veel beter omgaan met stress en spanning als je genoeg brandstof in je lichaam hebt. Door bijvoorbeeld te mealpreppen, zorg je dat je alsnog genoeg nutriënten binnenkrijgt.