Een tweetalige opvoeding heeft meer voordelen dan je denkt

Redactie 11 feb 2016 Kids

Dat kinderen die twee talen spreken een ‘plusje’ hebben op kinderen die er maar één spreken, mag geen wetenschappelijk wonder genoemd worden. Maar Canadees onderzoek wijst uit dat puur de beheersing van een extra taal niet het enige voordeel is van twee- of meertalige kinderen: ze blijken ook beter te zijn in het oplossen van problemen.

Het onderzoek verscheen onlangs in het prestigieuze Journal of Experimental Child Psychology. De conclusie: tweetalige kinderen beschikken over een bepaald type ‘mentale controle’ meer dan kinderen die ‘maar’ één taal beheersen.

Cognitieve flexibiliteit

Hoewel het voor deze kinderen vaak inspannend en bij vlagen moeilijk kan zijn om van de ene taal naar de andere te switchen, is het juist de kunst van dit switchen die het verschil maakt, zo blijkt.

“Des te ouder kinderen worden, des te groter hun woordenschat wordt. Daarmee neemt het switchen tussen de talen alleen maar toe,” aldus Diane Poulin-Dubois, een van de leden van het onderzoeksteam. Het lijkt erop dat het switchen de oorzaak is voor een grotere cognitieve flexibiliteit, evenals de mogelijkheid om zaken beter te onthouden óf juist terzijde te schuiven als de situatie daarom vraagt.
Girl running

Bron: Brasil2

Voor het onderzoek werden 39 tweetalige kinderen en 43 ééntalige leeftijdsgenoten onder de loep genomen. De eerste keer wanneer ze 24 maanden waren; de tweede keer vond het onderzoek 7 maanden later plaats (31 maanden).

Conflictmijdend gedrag

Voor het grootste deel waren de verschillen te verwaarlozen of niet aanwezig, tot het moment dat de resultaten van de test waarbij conflictvermijding van de kinderen centraal stond bekeken werden. In dit geval moet je conflictmijding opvatten als het gegeven dat kinderen iets moeten doen dat indruist tegen een regel of ‘opvatting’ die ze al langer kennen of hanteren.

Wat deden de onderzoekers? Het onderzoek was tweeledig. Eerst werd de peuters gevraagd een set kleine blokken in een kleine emmer te doen en een stapel grote blokken in een grote emmer. Tot zover een simpele instructie. Daarna werd de opdracht omgedraaid en moesten de kinderen de kleine blokken in de grote emmer doen en de grote blokken in de kleine emmer.

Het tweede deel van het experiment had als doel om ‘conflict’ te creëren. De kleuters kregen foto’s te zien van fruit in verschillende maten, die door de peuters van naam voorzien moesten worden. Daarna kregen de kinderen een reeks nieuwe plaatjes te zijn, waarbij een klein stuk fruit in een groter stuk fruit geplaatst was. De peuters moesten in dat plaatje het kleine stuk fruit aanwijzen.

iStock_000042543894_Medium

Switchen maar!

Het resultaat: tweetalige kinderen hadden minder moeite met de opdrachten dan hun eentalige vriendjes en vriendinnetjes. Want, zo redeneren de onderzoekers, door het switchen in talen zijn ze beter om conflicterende taken op te lossen. Met als belangrijkste reden dat ze (beter) in staat zijn om bepaalde informatie te vermijden of tijdelijk uit te schakelen: bijvoorbeeld de maat van een blok in verhouding tot een emmer, of het feit dat het ene stuk fruit verstopt zit in de andere.

Die vaardigheid leren ze door hun twee- of meertaligheid: een tweede taal vereist dat je een woord uit de andere taal – ook als dat woord makkelijker is of op het puntje van je tong ligt – niet gebruikt. Het voordeel wordt groter naarmate kinderen meer talen spreken: hoe meer ‘linguïstische sets’ je per woord hebt (hond/dog/chien), hoe ‘beter’.

Voed jij je kind meertalig op? Reageer op onze Facebook!

Hier vind je 9 tips om je kind (verantwoord) meertalig op te voeden >>

Reageer op artikel:
Een tweetalige opvoeding heeft meer voordelen dan je denkt
Sluiten