‘Een verwijfd beroep? Ik vind het wel lachen, wij vaders tussen de vrouwen’

Kids

Dat vooral wij moeders ons bekommeren om het wel en wee van ons nageslacht lijkt steeds meer illusie dan feit. De nieuwste vernuftigheid komt veelal uit de innovatieve koker van de vader des huizes. We spraken met succesvolle ondernemers Bart, Jochem en Niels.

1

Bart Bost van Greentom kinderwagens

Hij is vader van drie dochters en bouwt volgens eigen zeggen extreem groene kinderwagens. Denk aan gerecycled plastic, bio-katoen en een hoog hergebruik-gehalte. Maar o wee als je hem groene ridder noemt.

‘Als vader zocht ik naar hippe en coole wagens. Ik wilde geen standaard ding. Kinderwagens krijgen een steeds hoger fashion gehalte en zijn inmiddels een familieproduct. Als ontwerper ben ik daar natuurlijk zelf schuldig aan. In de jaren negentig werden mijn ideeën nog als gek bestempeld, maar kijk waar we nu zijn. En dat kwam puur voort uit mijn persoonlijke smaak en voorkeur. Mijn dochters hebben in de meest idiote wagens gereden, ze waren mijn perfecte testpanel. Maar wat ik altijd miste was de vrijheid die ik als designer had, er was weinig ruimte voor vernieuwende ideeen. Bij Greentom kan ik alles op mijn verlanglijstje afvinken, waaronder duurzaamheid.

‘Mijn dochters hebben in de meest idiote wagens gereden, ze waren mijn perfecte testpanel’

Ik zie mezelf niet als groene ridder, ik reed voorheen ook in de meest vervuilende auto’s, maar als vader en ondernemer ben ik het wel anders gaan bekijken. Ik wil mijn kinderen op een goede planeet achterlaten en ze meegeven wat belangrijk is in deze wereld. Ik heb lange tijd veel te weinig tijd en aandacht aan mijn kroost gegeven, ik was altijd aan het werk en op reis. Dat heeft me mijn huwelijk gekost, maar daardoor juist meer bewustwording gecreëerd. Ik zie ze nu gelukkig veel vaker en dat inspireert me om als vader en ontwerper goede dingen te doen. Ze geven me zelfs goeie adviezen over de nieuwe kinderwagens. Zo komen we binnenkort met een hele masculiene wagen met grote wielen. Ik weet het nu al zeker: iedere Brad Pitt wil erachter lopen.’

2

Jochem Hes van Naïf Babycare

Zijn kinderen Tycho (4), Tobias (2) en Wicher (5 maanden) zijn inmiddels grootverbruikers van zijn ‘groene’ verzorgingsproducten Naïf, een lijn die hij in 2012 bedacht samen met zijn goede jeugdvriend Sjoerd. Het bleek een schot in de roos, want inmiddels zijn ook Doutzen en haar modellen possy hartstikke fan.

‘Het hele badritueel met kinderen is leuk. Dat zijn mooie en intieme momenten, dat weet ik als vader zelf ook. Daar willen we graag op inspelen met kwalitatief goede en mooie producten. Zo is Naïf ontstaan. Ik heb mijn baan opgezegd om dit op poten te zetten. Het was een heel spannende en nieuwe stap, want ik was totaal niet bekend met huidverzorging. Dus hebben we een heel team van dermatologen, toxicologen en vooral heel veel moeders uitgenodigd en om hun kennis gevraagd. Vanuit daar is de rode draad ontstaan.

‘Een verwijfd beroep? Ik vind het wel lachen, wij als twee vaders tussen al die vrouwen’

Als je kijkt wat er tegenwoordig allemaal aan ingrediënten in reguliere babyverzorgingsproducten zit, dan schrik je best wel. Dan praat ik bijvoorbeeld over minerale oliën en chemische conservering. Van alle babies heeft 80% last van allergie of eczeem in de eerste twee jaar van hun leven. Dit kun je denk ik voor een groot deel voorkomen door de juiste producten te gebruiken. Gelukkig worden mensen steeds bewuster van wat ze op hun huid smeren. En wij geloven in het smeren van natuurlijke ingrediënten zoals katoenzaad olie, amandel olie en avocado olie. Een verwijfd beroep? Ik vind het wel lachen, wij als twee vaders tussen al die vrouwen. We redden ons prima. Inmiddels zijn we een bedrijf van serieus formaat en staan we deze maand in de Spaanse Vogue en zijn favoriet bij Doutzen en haar modellenvriendinnen. We hebben ze net nog een nieuwe lading producten toegestuurd. Dat voelt wel heel goed ja!’

Top 7 favoriete badspeeltjes voor peuters>

3

Niels Hötte van speelgoedwinkelconcept Imaginarium

Elke winkel van Imaginarium heeft twee deuren: één voor volwassenen en één voor kinderen. Maar stiekem loopt Niels zelf ook het liefst door de kleine deur, want toegegeven: hij is altijd een beetje kind gebleven.

‘Het mooie aan kinderen vind ik dat ze zo ontwapenend zijn. Altijd open en eerlijk. Heel cliché natuurlijk, maar ze hebben geen vooroordelen. Daarom kan ik er ook erg van genieten om in deze branche te werken. Het is me overigens met de paplepel ingegoten, want Jumbo was ons familiebedrijf. Speelgoed heeft me altijd aangesproken, want het maakt je vrolijk en het heeft alles in zich: het is leuk, innovatief en vernieuwend. Iets wat in deze tijd essentieel is, want de speelgoedbranche heeft in mijn ogen de afgelopen veertig jaar vrijwel stilgestaan. Daarom wilde ik Imaginarium zo graag naar Nederland halen. We lopen erg voor op de rest. Zo hebben we vorig jaar 3D-speelgoed verkocht dat kinderen zelf via een app konden ontwerpen.

‘Mijn kinderen leven in een speelparadijs. Maar stiekem ben ik zelf ook altijd een beetje kind gebleven’

Speelgoed moet niet alleen leuk zijn, maar ook iets bijdragen aan de ontwikkeling van een kind. Het moet op verschillende vlakken leerzaam zijn, dus zowel intellectueel als creatief, maar ook iets dat hen aanspoort tot beweging of door hun muzikaliteit te prikkelen. Mijn kinderen Noortje (7), Ties (5) en Freek(2) leven in een speelparadijs (lacht). Maar stiekem ben ik zelf ook altijd een beetje kind gebleven. Ik kan het iedere volwassene aanraden.’

Lees ook:20 dingen die niemand hem vertelt over het vaderschap>

Meer leuke content? Like ons op Facebook