Eerste Hulp bij verdriet

Duik in je tranen en 9 andere tips bij een verloren liefde

Persoonlijk

Verdriet laat extreem heftige sporen na. Of het nu liefdesverdriet is of rouw om het verliezen van een geliefde. Het valt te vergelijken met afkicken van een verslaving, zware depressie of ziekte. Het is dus geen slecht idee om hulp te zoeken. Of dat nu bij een psycholoog is of door het lezen en werken met onderstaande tips.

Famme ging op zoek naar de beste oplossingen om om te gaan met beide soorten verdriet. Zie het als een opstapje naar bewustwording en een duwtje richting professionelere hulp. Iedereen is het waard om niet te lang te blijven hangen in verdriet.

Liefdesverdriet

Anders dan verdriet voor iemand die overleden is kan ik me herinneren dat mijn liefdesverdriet heel heftig voelde en allesomvattend leek, maar ook wel weer sneller afzwakt dan het verlies van iemand. In dit geval denk ik: zo snel mogelijk overheen komen, vooral als de ander je pijn heeft gedaan en verlaten heeft. Hoe je dat doet?

Weg met alle herinneringen
Niks zwelgen, huilen boven een foto van jullie samen of het grijd draaien van die ene cd van toen. Liefdesverdriet doet pijn in het brein zegt onderzoek, dus opbergen of weggooien die hap. Foto’s, cd’s, kleding. Opbergen en naar het Leger des Heils. Vermijd plekken waar je samen veel kwam. En bovenal weersta de drang om contact te zoeken. Defriend op facebook, mail, app en bel niet meer, tenzijn het hoognodig is (bijvoorbeeld als je kinderen hebt samen). Gebruik kinderen ook niet als excuus om wel contact te zoeken als het niet echt hoeft.

Maak een Lijst
Volgens een onderzoek uit Amerika helpt het om alle voordelen van de breuk op te schrijven. Proefpersonen die dit deden voelden zich een stuk beter (wijzer, meer zelfvertrouwen) dan de controle groep die neutrale of negatief over de breuk schreven.

Ga erop uit
Omgeef je met je vriendinnen en ontdek het nieuwe. Ontmoet mensen en leef je uit. Hierdoor stijgt de stof dopamine in je lichaam, dat een gevoel van blijdschap en energie afgeeft.

Flirt en heb seks
Opnieuwd verliefd worden of lichamelijker seks hebben laat het lichaam oxytocine aanmaken, dat een geluksgevoel geeft. En hoe sneller je verliefd wordt hoe sneller je over een oude liefde heenraakt.

Wees lief voor jezelf
Een gezond lijf en een gezonde geest zorgen voor een positief gevoel. Met sporten maak je endorfine aan, waardoor je minder depressief bent. Kies voor duursporten, zoals hardlopen en wielrennen. Als je de neiging hebt om je te verliezen in troostvoedsel beperk je dan tot de gezonder soort. Zoetigheden en voedsel dat veel koolhydraten bevatten maken serotonine aan. Wat een ontspannend gevoel geeft. Beter is het voedsel te eten dat rijk is aan tryptofaan (noten, bananen, melkproducten, kikkererwten).

Wil je erachter komen hoe sterk jouw liefdesverdriet is? Doe dan de test die wij op Psychologie Magazine vonden. Waardevol!

Rouw

Bij rouw ligt het heel gevoelig om te zeggen of richting te geven hoe je ermee kunt leren omgaan. Het is zo persoonlijk en afhankelijk van het karakter van een persoon en van de relatie intensiteit. Zelf heb ik mijn vader niet lang geleden verloren en de manier waarop we daar als gezin mee omgingen en nog steeds omgaan is zo verschillend. Toch zijn er een paar tips die iemand een stapje verder kunnen helpen in het proces.

Zoek hulp
Als het verdriet te sterk is en je hele leven bepaalt en overschaduwt is het het beste om hulp te zoeken bij een psycholoog of psychiater.

Geef verdriet de ruimte om er te zijn
Door letterlijk tijd in te plannen voor je verdriet geef je jezelf de kans om er op andere momenten minder mee bezig te zijn. Het klinkt geforceerd, maar het blijkt dat je de rest van je dag iets minder last zult hebben van het verdriet. Mogelijk omdat het een plek krijgt en speficieke aandacht. Door er bewust mee bezig te zijn kom je er ook eerder achter waar het verdriet precies vandaan komt en wat het verdriet het meest aanwakkert die dag.

Schrijf
Door te schrijven leer je de emoties die je voelt een duidelijk plek te geven. De woorden op papier maken ruimte vrij in je hoofd Het heet niet voor niets: dingen van je leren afschrijven.

Zoek het verdriet op en beleef het
Deze werkte bij mij de eerste maanden na het verlies van mijn vader heel goed. Dit deed ik door muziek op te zetten die aan mijn vader doet denken, Bach en ook een mooie partij Astor Piazolla en een kijkje in mijn huwelijks fotoboek leverde gegarandeerd een huilbui op. Het klinkt dan misschien wat gek, maar door verdriet te ‘omarmen’ verwerk je het beter. Voor iedereen werkt een andere manier van opwekken. Muziek, op plekken komen die herinneren aan de persoon. Wees niet bang voor het verdriet. Later besef je je dat het oplucht en helpt.

Leer los te laten
Schrijnend vind ik het elke keer om te zien hoeveel moeite het mensen kost om afscheid te nemen van de spullen van een verloren liefde. Mensen hebben de neiging om vast te houden aan datgene wat ze verloren zijn, omdat al het andere al verloren is. Toch is het raadzaam om beetje bij beetje los te laten en kleding weg te doen, spullen, foto’s. Hou vast aan bijzondere spullen met een grote betekenis, maar leer afscheid nemen van de rest.