Lang leve eetregels die er zijn om gebroken te worden

Redactie 31 jul 2017 Tips & Tricks

Vrijwel elke moeder heeft duidelijke ideeën over hoe de opvoeding eruit moet zien. Daar horen vaak ook do’s en don’ts over eten bij. Famme’s Inge hoorde ook bij de groep ‘moeders met gezonde eetplannen’. Totdat de dochter geboren werd, zij een lastige eter bleek en Inge zich realiseerde hoeveel makkelijker, leuker en smakelijker het leven werd toen ze de eetregels grotendeels losliet.

Quinoa, bestond dat toen?

Ik ben een kind van de jaren ’80, toen het gros van de moeders nog niet bekend was met het gegeven dat eten ook biologisch kon zijn, er zoiets als quinoa bestond (want dat bestond toen toch ook gewoon nog niet?) en al helemaal niet wist dat er in pakjes Wicky-appelsap zestien keer meer suiker dan appels zat.

Ik neem m’n moeder niks kwalijk hoor, maar met de kennis van nu is het logisch dat we op een andere manier, bewuster, omgaan met wat we onze kinderen te eten en drinken geven, en wat niet. Dat was dus exact mijn idee toen zodra vaste voeding haar intrede deed, ik vol goede moed met mijn eetplannen voor de dochter begon. Sleutelwoorden: gezond, de eerste paar jaar geen suiker, zoveel mogelijk biologisch, ‘water is ook lekker als je eraan gewend bent’ en ‘een kind ziet het verschil tussen een wortel en een nibbit toch niet’.

Bijna drie jaar later staat nog maar een fractie van die geplande eetregels overeind, en zelfs die wankelen. Jammer? Een beetje, maar niet onoverkomelijk. Is m’n dochter er slechter van geworden? Vooralsnog niet. Is ze er beter van gaan eten? Ja! Is het er thuis gezelliger op geworden? Ja, ja en nog eens ja!

1. Rijstwafels en soepstengels werken alleen het eerste jaar

De tijd dat de dochter een soepstengel als snack tolereerde was een gevalletje ‘winst op alle fronten’: het was een snack, gezond, en ze was er lekker lang zoet mee (figuurlijk gesproken dan). Tot de dag dat ze me aankeek toen ik met de zoveelste rijstwafel en soepstengel aan kwam zetten, met een blik van: ‘neuh bedankt, ik pas even’. Vaarwel soepstengels, hallo eierkoeken, krentenbollen en rozijntjes. Ik heb me laten vertellen dat ze allemaal relatief gezien niet heel ‘slecht’ zijn.

2. Een lekkere snack hoort erbij

Hier en daar een snoepje, koekje of iets anders dat op geen enkele manier als gezond te omschrijven is, is echt dikke prima, mits maar met enige regelmaat. Overigens geldt in dit huishouden wel de regel dat ze het nooit zelf mag pakken, en dat het ook niet bij wijze van beloning of chantagemiddel ingezet wordt.

3. Hoewel…

Dat laatste is eigenlijk ook een regel die af en toe geschonden wordt.

4. Water en melk zijn leuk als basis, maar af en toe een beker sap is echt prima

Ooit op een verjaardagspartijtje geweest waar de kinderen een lekker glaasje water – al dan niet met een rietje – gepresenteerd kregen? Indien ja, was dat dan ook een leuk partijtje?

5. Datzelfde geldt voor een stuk taart

De eerste tijd probeerde ik er op verjaardagen nog een beetje omheen te dansen en probeerde ik de verjaardagstaart subtiel uit het zicht van de dochter te houden (slagingspercentage: nihil). Andere moeders vonden me daar vast een kreng om, en ze hadden nog gelijk ook.

6. Leuk, die gezonde bananenpannenkoeken, maar bij het pannenkoekenhuis maken ze ‘m toch echt met melk, bloem en bakmeel

Eerlijk is eerlijk: dat is ook gewoon veel lekkerder. En al helemaal met een flinke klodder stroop en poedersuiker eroverheen. Geloof me, zolang je het ‘m niet elke dag als ontbijt voorzet, is er niks aan de hand.

7. Biologische appelstroop en pindakaas is vast beter

Maar ook duurder. Niet dat dat nou per se een doorslaggevende reden is om ‘m te laten staan, maar toch.

8. Je bord leegeten hoeft sinds de Middeleeuwen niet meer

Even los van het feit dat heel veel mensen zeggen dat kinderen ‘hun bord moeten opeten’ en dat feitelijk geen goed idee is, zijn we er met z’n allen gelukkig inmiddels van doordrongen dat het beter is een kind te leren vertrouwen op haar honger- en verzadigingsgevoel, en ze dus gewoon mag aangeven wanneer ze genoeg gehad heeft. Ook als dat bord nog niet op…. pardon, leeg is.

9. Verantwoorde ijsjes zijn niet voor niets verantwoord

Na die ene dag dat je kind een raket, perenijsje of Twister geproefd heeft is het klaar en kun je inpakken met je homemade grapefruitijsje.

10. Toen ik niet meer zo hard zei dat ze haar groenten moest eten, wilde ze elke avond ‘bomen’

De truc bleek om de sperziebonen niet te halveren, maar ze zo lang mogelijk te maken. Mijn dochter werd dolgelukkig van ‘lange bomen’ op haar bord, en maakte een spel van eerste de kleinste opeten, daarna steeds grotere bomen, net zo lang tot ze het hele bos achter haar kiezen had.

Niks ten nadele van moeders die er wél in slagen anders – beter? bewuster? gezonder? – met het menu van hun grut om te gaan, uiteraard. Als diezelfde moeders zeggen dat ik jaloers ben, hebben ze waarschijnlijk nog ergens gelijk ook. Hoe het ook zij, vanaf het moment dat ik de eetregels iets liet vieren en minder spastisch deed over suiker, snacks en stilzitten aan tafel (as if), ging ze ineens als een malle eten – ook de gezonde, biologische en verantwoorde dingen.

Daar komt bovendien bij dat ik me vaak een ongeluk schrik van berichten waarin staat hoeveel van de (jonge) meisjes zichzelf op schrikbarend jonge leeftijd al te dik vinden. Heel vaak denk ik: geniet nu nog maar onbekommerd en zorgeloos van dat ijsje en dat stuk taart – en hoop ik van harte dat ze dat nog heel erg lang blijft doen.

Reageer op artikel:
Lang leve eetregels die er zijn om gebroken te worden
Sluiten