Energieboost nodig? Probeer dit dan eens!

11 super smakelijke tips

Body & beauty

Heb jij dat ook wel eens? Zo’n moment op de dag waarop je ineens verschrikkelijke honger hebt? Deze ingrediënten boosten je energie!

Vaak roept je lichaam om extra voeding. Brandstof! Als je dan toch snackt doe je dat het liefst een beetje gezond. Gelukkig zijn er gezonde etenswaren, die bekend staan om hun hoge energiewaarde én ook nog eens heel lekker zijn:

1. Kokosnoot


Kokosnoten zitten boordevol gezonde vetten. Het voordeel van deze vetten is dat ze super snel worden opgenomen door je lichaam en je instantly voorzien van extra energie. Wat dacht je bijvoorbeeld van zoete aardappelsoep met kokosmelk?

2. Zoete aardappel


Misschien toch eens die soep proberen, want ook zoete aardappel bezorgt je de nodige energie. Een gemiddelde zoete aardappel bevat 28 gram goede koolhydraten. Ze bevatten 0% vet en 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Vitamine A is weer goed voor je huid, ogen en weerstand, dus probeer deze groente definitely eens uit.

3. Amandelen


Noten zijn super gezond én gelukkig ook nog eens heel lekker. De gezonde vetten zorgen voor een verzadigd gevoel en leveren een hoop energie. De vezels helpen je spijsvertering een handje, terwijl het mineraal kalium een positief effect heeft op je bloeddruk. Eet wel het liefst een handje ongezouten amandelen.

4. Gember


Dit is niet een ingrediënt waar je snel aan zult denken, maar heeft tal van voordelen. Gember helpt tegen misselijkheid, hoofdpijn en bevordert een goede spijsvertering. Wat minder bekend is, is dat gember ook invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Het effect kan worden vergeleken met cafeïne. Wil jij deze voordelen ervaren, maar weet je niet zo goed hoe? Probeer dan eens deze lekkere kipnoodles met gember.

5. Eieren


Eieren bevatten veel proteïnes en vitamines, maar ook de stof choline. Choline zit van nature in moedermelk en helpt de hersenen goed te functioneren. De stof zorgt er indirect voor dat prikkels beter worden verwerkt, dus een beetje extra kan nooit kwaad. Na de borstvoeding krijgen volwassenen de stof binnen via melk, eieren en pinda’s, maar we maken de stof gelukkig ook zelf aan.

6. Zalm


Zalm is rijk aan Omega-3, een stof die wij niet zelf kunnen aanmaken. Moeheid is soms een teken van somberheid, of zelfs depressiviteit, en een verhoogde inname van Omega-3 kan deze symptomen helpen bestrijden. Meer vis eten helpt ook je cholesterol te verlagen.

7. Walnoten


Walnoten zijn een belangrijke bron van vezels en proteïnes. De gezonde vetten en mineralen zorgen voor een hoge energiewaarde, waardoor je er weer even tegenaan kunt. Je kunt natuurlijk los een handje walnoten eten, maar probeer ook eens deze walnotencake met kaneel en vanille.

8. Quinoa


Quinoa is al een hele poos hot. Het is geen graansoort, dus bevat ook geen gluten. Net als melk is quinoa rijk aan eiwitten, ijzer en magnesium. De combinatie van goede koolhydraten en veel vezels zorgen er voor dat je een lange tijd voorruit kunt. Wist je dat je bijvoorbeeld ook met quinoa kunt ontbijten? Klik hier voor een heerlijk recept.

9. Boerenkool


Typisch Holland en super gezond! In het buitenland wordt de groente steeds populairder, want wie wil er nou niet super veel vitamines en vezels binnenkrijgen? Net als andere groene groentes, bevat boerenkool veel ijzer. IJzer is nodig voor de aanmaak van hemoglobine, een stof die ons bloed nodig heeft voor de transport van zuurstof. Een tekort aan ijzer kan zorgen voor een vermoeid gevoel, dus waarom wachten tot de winter? Maak deze week nog eens een overheerlijke boerenkoolstamppot.

10. Chocola


Echt? Ja, echt! Maar, dat moeten we even benadrukken, dit geldt alleen voor donkere chocolade met een cacaogehalte van minstens 70% (liefst nog hoger). Pure chocola bevat namelijk het stofje theobromine, dat een opwekkend effect heeft. Melkchocolade bevat vaak veel suiker en relatief weinig theobromine, waardoor je juist een slaperig gevoel kunt krijgen.

11. Grapefruit


Grapefruits zijn rijk aan kalium, een mineraal dat zenuwprikkels helpt geleiden en spieren helpt samen te trekken. Net als bij ijzer kan een tekort aan kalium leiden tot lusteloosheid, dus houd je kalium levels goed op peil met een sappige grapefruit. Yummy!

Meer leuke content? Like ons op Facebook