Als je deze 6 dingen eet (of drinkt) krijg je juist nog meer trek

Helaas, sushi staat in het rijtje

Body & beauty

Heb je trek, dan moet je eten. Maar wil je dit voor langere tijd bestrijden, dan is het zaak om niet alles in je mond te stoppen. Van sommige etenswaren (en drankjes) krijg je namelijk juist nog meer trek in eten.

Honger is een gevaarlijk spel tussen je hersenen, je maag, je alvleesklier en je bloedsomloop, volgens Amerikaanse diëtiste Sue Decotiis. Volgens haar is het een proces dat je ook nog eens heel makkelijk zelf in de war kunt schoppen. Bijvoorbeeld door bepaald voedsel te eten. Dit lijstje bevat etenswaren die je lichaam doen vermoeden dat je moet eten, terwijl je dat misschien net gedaan hebt.

1. Wit brood

Dat je wit brood beter kunt laten staan, is wel bekend. Maar waarom dat zo is, weten minder mensen. Volgens Sue krijg je van wit brood een insulinepiek, die ervoor zorgt dat je lichaam, nadat die piek voorbij is, snel weer om eten vraagt. Volgens een recent onderzoek uit Spanje, waarvoor negen duizend mensen zijn onderzocht, hebben de mensen die twee of meer keer per dag wit brood eten veertig procent meer kans om obesitas te ontwikkelen.

2. Sap

We gooien tegenwoordig alles in een blender, maar door alle suikers in de verschillende stukken fruit stijgt ook je bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat je kort na je sapje ontzettend veel suiker door je aderen hebt stromen, maar zodra je drankje verteerd is ook je bloedsuikerspiegel weer hard daalt. Dat is volgens Sue precies het moment waarop je hersens om eten gaan vragen. De oplossing volgens de diëtist: gooi er wat proteïne poeder of notenboter doorheen. Deze twee dingen zorgen voor een constantere bloedsuikerspiegel en dus minder trek erna.

LEES OOK: Huh? Is het nu opeens weer oke om niet te ontbijten?

3. Zoute snacks

Er is een reden waarom de meeste mensen na chips of zoute sticks naar iets zoets grijpen. De meeste zoute snacks bestaan namelijk uit snelle koolhydraten die je insulinepeil helaas voor korte tijd enorm opkrikken. Omdat dit voedsel dus snel je lichaam uit is en het verder niks toevoegt, wil je lichaam snelle suikers. En aangezien jouw hersens snelle suikers aan zoete snacks linken, is de kans volgens Sue groot dat je na een zak chips naar een stuk chocola grijpt om je cravings te stillen.

4. Pasta

Dit is volgens Sue hetzelfde probleem als bij wit brood, maar van pasta eet je vaak veel meer. Een standaard portie pasta voor een persoon is een half kopje, maar daar nemen we meestal het dubbele van weg. Als je jezelf overlaadt met snelle koolhydraten raakt je alvleesklier van de leg en produceert daarom als reactie onnodig veel insuline. Dat zorgt er weer voor dat je bloedsuikerspiegel aan de lage kant wordt. Gevolg: suikers eten.

5. Sushi

Eigenlijk willen we niet weten hoe slecht sushi voor je is, omdat het zo ongeveer het állerbeste comfortfood van de wereld is, maar helaas. Je eet dus meer witte rijst dan gezonde vis. Zo zit er in de geliefde California roll 30 gram koolhydraten. Net zo veel als drie sneetjes wit brood.

6. Ontbijtgranen

Oftewel een flinke schep bloem en suiker. Als je wel eens op het pak hebt gekeken, zul je zien dat er in een gemiddelde portie ongeveer 30 gram koolhydraten zitten. Genoeg om je dag te beginnen met een enorme suikerpiek, die je snel weer kwijt zult zijn, waardoor je naar een nieuwe snack grijpt. Ontbijten met ontbijtgranen is volgens Sue een dubbele aanslag op je spijsvertering, omdat je lichaam dan nog vol cortisol zit. ‘Dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je genoeg energie hebt om de dag te beginnen. Als je er dan nog een flinke portie suiker tegenaan gooit, heeft je lichaam een groot suikeroverschot.’

Wat wel gezond is zijn deze brein-boostende ontbijtjes. Voor kids, maar ook voor jezelf.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Time