Omdat we nu allemaal wat extra’s kunnen gebruiken: in dit eten vind je vitamine D

Door een gebrek aan daglicht (huílen) moeten we in de winter extra ons best doen om aan de dagelijkse portie vitamine D te komen. Bijna 60% van de Nederlanders krijgt hier dit seizoen dan ook veel te weinig van binnen. 

En dat is dus ook meteen de reden waarom je je in de winter soms zo moe en lusteloos voelt. Een vitamine D-tekort kan verder zorgen voor angstaanvallen, pijnlijke spieren, tandvlees dat snel bloedt en zwakheid. Gewoon een totale staat van ‘meh’ dus. Omdat we niet allemaal een maand kunnen bivakkeren op de Bahama’s om dat tekort aan zonlicht te compenseren, kan het geen kwaad in de winter wat extra op je eten te letten. In onderstaande producten vind je vitamine D.

1. Zwaardvis

Deze witte vis is echt een powerhouse. Er zitten relatief weinig calorieën in maar wel veel goede vetten en proteïne. Maar het is vooral een heel goede bron van vitamine D.

2. Zalm

Nog zo’n visje waar je van opknapt: zalm. Ga het liefst voor wilde zalm, daar zit zo’n 25% meer vitamine D in dan gefokte zalm.

3. Ingeblikte tonijn

We blijven in de vis-hoek want ook tonijn uit blik is top om je lichaam te voorzien van wat extra vitamine D. Handig om in de voorraadkast te hebben want het gaat een eeuwigheid mee en je kan er alle kanten mee op. Daarnaast bevat ingeblikte tonijn ook niacine (belangrijk voor de aanmaak van vetzuren in het lichaam) en vitamine K.

4. Sinaasappelsap

Als vis niet je ding is, kun je terugvallen op (verse) sinaasappelsap. Of je nou ‘s ochtends een glas verse jus drinkt of wat sinaasappeldressing door de salade sprenkelt: het bevat naast vitamine D ook vitamine A, C, B, foliumzuur, kalium en vezels. Wees er wel een beetje zuinig mee want een glas jus bevat naast veel vitamines ook redelijk veel suiker. 

5. Melk

Jazeker, een oldskool glas melk is top om je vitamine D-niveau een slinger te geven. Of je nou voor vol of halfvol gaat; in melk zit naast vitamine D ook nog eens lekker veel calcium, fosfor en vitamine B2. Een schaaltje yoghurt is om diezelfde reden ook een prima plan.

6. Eigeel

Ben je zo iemand die alleen het eiwit eet? Tijd om te nokken met die gewoonte. De vitamine D in eieren zit namelijk alleen in het eigeel. Overweeg ook voor scharreleieren te gaan in plaats van de ‘gewone’ eieren omdat die volgens onderzoek veel meer vitamine D bevatten. En da’s niet zo gek, want de kippen die lekker buiten scharrelen staan aan veel meer zonlicht bloot.

En vergeet ook niet af en toe overdag naar buiten te gaan, dan ben je in no time weer het baasje.

Pure Wow

Reageer op artikel:
Omdat we nu allemaal wat extra’s kunnen gebruiken: in dit eten vind je vitamine D
Sluiten