Zo slecht is ‘eten voor twee’ tijdens je zwangerschap

‘Zo, nu mag je eten voor twee’, hoe vaak horen zwangere vrouwen dat niet, nog steeds? En: doe vooral rustig aan! Volgens onderzoek achterhaalde adviezen. Sporten en op je voeding letten als je zwanger bent is zelfs slim.

Sommige vrouwen komen behoorlijk aan tijdens de zwangerschap. Door aanleg, hormonen, maar soms ook doordat ze besluiten beweging op een heel laag pitje te zetten en ze gaan eten voor twee. Het blijkt dat veel gewichtstoename tijdens je zwangerschap vervelende gevolgen kan hebben voor jezelf en je kind. Niet alleen wordt de kans op hoge bloeddruk en diabetes hoger, ook wordt de kans groter dat je baby zelf te zwaar wordt geboren en last krijgt van jeugdobesitas. Recente studies wijzen uit dat gezond eten en sporten tijdens de zwangerschap zo slecht nog niet is. Je hoeft als zwangere vrouw eigenlijk maar 300 calorieën extra te eten en sporten is zelfs goed. Mits met mate.

Sushi is hartstikke goed als je zwanger bent! Lees maar> !

Mee in de guidelines

Uit studies die 11.444 vrouwen monitorden tijdens de zwangerschap bleek dat de vrouwen die werden begeleid in gezond eten en (gematigde) beweging – bijvoorbeeld pilates, wandelen, aerobics of dansen – minder aankwamen in gewicht dan de groep die niet gezond aten en sportten. De dames die regelmatig aan lichaamsbeweging deden en/of gezond aten, hadden ook minder vaak last van hoge bloeddruk en maakten iets (2%) minder kans op een keizersnede. Daarnaast hadden zij minder vaak een kind met een te hoog geboortegewicht. De onderzoeksresultaten neemt de World Health Organization (WHO) naar verwachting mee in de nieuwe guidelines voor prenatale zorg. Eten voor twee is dus nu officieel, volgens wetenschappers, een ‘nee’.

Wat je zoal kunt eten tijdens je zwangerschap? Dit zijn gezonde keuzes! >

At jij gezond tijdens je zwangerschap? En sportte je? Of had je daar even he-le-maal geen zin in? Praat erover mee op Facebook!

Reageer op artikel:
Zo slecht is ‘eten voor twee’ tijdens je zwangerschap
Sluiten