Fabeltjesland: De Kerstman is verzonnen door Coca-Cola

Thuis

Omdat je lang niet alles moet geloven wat er gezegd wordt, helpen wij wekelijks een hardnekkige fabel de wereld uit. Deze week: Coca-Cola heeft het uiterlijk van de Kerstman verzonnen.

Heel veel mensen denken namelijk dat de rood met wit geklede kerstman door Coca-Cola is verzonnen als reclame instrument. Dat is niet waar. Dus let goed op, want je hebt nu al de avond gemaakt met je leuke wist-je-datje aan de kerst dis en de eerstvolgende die jou dit wijs probeert te maken vertel je dit verhaal:

Father Christmas

De Amerikaanse variant van de Kerstman, Santa Claus, is voor een groot deel afgeleid van ‘onze’ Sinterklaas. Sinterklaas was eeuwen terug een katholiek feest en daar wilden de protestanten in de zestiende eeuw niks van weten. Sinterklaas werd afgeschaft en de cadeautjes werden met Kerst gegeven. De Engelsen gaven het feest een gezicht en zo ontstond Father Christmas.

De perfecte mix

In de loop van de eeuwen raakten de tradities van Sinterklaas en Kerst toch veel met elkaar vermengd, en er werd besloten te kiezen voor de perfecte mix van Father Christmas en Sinterklaas: Santa Claus. Deze beste man werd toen al afgebeeld zoals we hem vandaag de dag kennen. Coca-Cola was slim en pakte dit op in een van hun eerste wereldwijde reclamecampagnes. Ze maakten Santa wat dikker, stopten een Colaflesje in zijn hand en tadááá, de hele wereld associeerde de Kerstman met Coca-Cola. Pure marketing.

Kids maken de meest bizarre wishlists voor de Kerstman. Je leest ze hier >