Famme Helpt: hoe geniet ik van mijn zwangerschap nu ik het zo druk heb?

Maaike Helmer 24 aug 2015 Body

Je bent zwanger. En je hebt een drukke baan. Dat is nog soms best moeilijk te combineren. Hoe zorg je dat je desondanks wel geniet van je zwangerschap?

Vraag

Eline (33): ‘Ik ben zwanger van mijn eerste kind, maar ik heb ook een drukke baan. Ik merk dat ik het moeilijk vind om stil te staan bij het feit dat ik zwanger ben, het lijkt wel alsof ik er geen tijd voor heb. Hoe lukt me dit toch? Ik ben ook érg bang voor de bevalling en schuif denken daaraan zo veel mogelijk voor me uit. Zijn er tips?’

Sharda Balgobind is oprichter van Mind my baby, een mindfulnesspraktijk gespecialiseerd in zwangerschap, bevalling en moederschap: ‘Het rustiger aan doen tijdens je zwangerschap en je voorbereiden op de bevalling terwijl het dagelijks leven gewoon doorgaat, kan soms lastig zijn. Een cursus Mindful Zwanger (mindfulness voor zwangeren) kan helpen, daarin leer je bewust stil te staan bij je veranderende lichaam en bereid je je geestelijk voor op de bevalling. Door regelmatig bewust even stil te staan tijdens je zwangerschap, maak je contact met jezelf en de baby in je buik. Hoe kun je dat in het dagelijks leven nog meer doen?’

Tips

1. Vast momentje
‘Plan dagelijks een moment in dat je letterlijk even stilstaat bij jezelf en de baby. Dat kan ’s avonds voor het slapen gaan of ’s ochtends voordat je opstaat. Het liefst samen met je partner, zodat het een moment wordt van jullie twee (of eigenlijk drie) .’
2. Sta stil bij de bewegingen
‘Voel je je baby bewegen, sta dan ook stil bij de bewegingen die je voelt in je buik. Dit is vooral fijn als je op je werk bent. Je kunt dan even stoppen met waar je mee bezig bent en je handen op je buik leggen om contact te maken. Dit hoeft natuurlijk niet elke keer als je de baby voelt bewegen, doe dit zo vaak je daar behoefte aan hebt. Daardoor neemt gevoel van drukte of stress af en sta je jezelf toe om ook op je werk zwanger te mogen zijn.’
3. Een minuut meditatie
‘Eén minuut meditatie: sta dagelijks één minuut stil bij je ademhaling. Ga zitten in een comfortabele houding, waarbij je je voeten stevig op de vloer plaatst. Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Observeer die met volle aandacht. Volg daarna de inademing en de uitademing voor ongeveer een minuut. Langer mag altijd!’
4. Dagboek en foto’s
‘Houd een dagboekje bij van de veranderingen die je voelt en ziet. Ook leuk om later weer terug te lezen. Maak ook foto’s van je buik! Ook dit kan er door de drukte bij in schieten.’
5. Bespreek je angsten
‘Als je angst hebt voor de bevalling, onderzoek dan bij jezelf waar je bang voor bent en waar de angst vandaan komt. Praat over je angst of schrijf erover. Als je stilstaat bij je angst en daarmee aan de slag gaat, zul je merken dat de lading en de angst zelf afneemt.’
6. Pak die rust. Echt.
‘Neem echt je rust, ook als je nog niet met verlof bent. Hoe uitgeruster je de bevalling in gaat, hoe beter!’

Ook leuk om te lezen: de fijne dingen aan zwanger zijn! >

Heb jij nog tips? Of herken je je hierin? Praat mee op Facebook!

Famme is voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de Dutch Mom Blog Awards. De uitreiking is 15 september. En met jullie hulp kunnen wij de publieksprijs winnen. En wie wil dat nou niet? Wij wel!

Stemmen op Famme doe je hier >

Reageer op artikel:
Famme Helpt: hoe geniet ik van mijn zwangerschap nu ik het zo druk heb?
Sluiten