Famme Helpt: hoe kom ik wél tot rust tijdens de vakantie?

Maaike Helmer 4 aug 2015 Mind

Yes! Je hebt vakantie! Het grote ontspannen kan beginnen. Ik. Moet. Ontspannen. En dan lukt het dus juist niet. Hoe zorg je ervoor dat je wél tot rust komt tijdens je vakantie?

Vraag

Simone (38): ‘Ik ga dit jaar op vakantie naar Italië, en heb daar erg veel zin in. Alleen… merk ik dat ik het tijdens mijn vakantie moeilijk vind om helemaal tot rust te komen. Ik móet dan ontspannen van mezelf, waardoor het juist niet lukt. Zijn er oefeningen waardoor ik helemaal ‘gereset’ kan terugkomen van vakantie?’

Eveline Kuin is coach, yogadocent en energetisch therapeut bij Heartha.nl: ‘Je moet iets van jezelf, juist daarom lukt het niet. Door van alles van onszelf te moeten, kweken we spanning. De sleutelwoorden voor ontspanning zijn: mildheid, ruimte en acceptatie. Laat al je ideeën over hoe je je zou móeten voelen eens los. Misschien duurt het wel een hele week voordat je alle werkdrukte van je hebt afgeschud. Dat zij dan zo.’

Druk niks weg

‘Vaak voel je pas hoeveel spanning je onbewust hebt opgebouwd als je stilstaat; juist tijdens de vakantie wordt je geconfronteerd met spanning. Natuurlijk wil je daar snel vanaf. Maar juist in het toelaten zit de verlossing. Als je merkt dat je lijf nog vol zit met stress, zeg dan tegen jezelf ‘Oké, dit is er kennelijk nu’. Probeer het niet weg te drukken, maar te voelen. Waar zit het in je lichaam? Kun je er naar toe ademen? Welke gedachten horen hierbij? Probeer te accepteren hoe je je op dat moment voelt. Doe deze oefening een paar keer per dag. Neem eventueel een notitieboekje mee. Alles wat nog in je hoofd zit schrijf je op. Gedachten, dingen die je nog ‘moet’ doen, dingen die je nog wilt doen. En beloof jezelf: alles wat je hebt opgeschreven, daar hoef je niet meer aan te denken en pak je na je vakantie weer op. Dat je overigens zo veel spanning ervaart, zegt ook iets over hoe je je leven op dit moment hebt ingericht. Zie het als een uitnodiging om wat meer rust in je dagelijkse leven en hoofd te integreren. Bijvoorbeeld door meditatie of yoga.

Loslaten

‘Je wilt op vakantie misschien een strandstoel ploffen en er nooit meer uit komen. Het enige probleem: als je lichaam ineens tot stilstand komt wil dat nog niet zeggen dat je geest meedoet. Die draait waarschijnlijk nog op volle toeren. Daarom kun je juist, zeker na een lange reis, de eerste dagen misschien wat fysieke activiteiten inplannen. Liefst in de natuur en niet in een stad. Wandel langs de branding, fiets een berg op, zwem een lang stuk of ga kanoën. Hoe fysieker de activiteit, hoe meer je ‘in je lichaam zakt’ en je geest uitraast.’

Famme Helpt hoe kom ik wel tot rust tijdens de vakantie 3

Oerkreet

‘Lekker rustig plekje gevonden in de natuur en voel je nog veel spanning? Je kunt deze ontladen door een flinke oerkreet. Vraag of je reisgezelschap mee doet, dan is het minder eng en nog leuk ook. 3-2-1: Aaaaaaaaaaaaaaaah!’

Ruimte voor jezelf

‘Plan je vakantie niet te vol. Laat ruimte voor je behoeftes op dat moment. Zet het desnoods op een briefje: ‘alles mag en niks moet. He-le-maal niks!’ Geef je behoeftes duidelijk aan aan je reisgezelschap, zodat je helemaal jezelf kunt zijn. Ook dat is ontspanning.’

Oplaadoefening

‘De zon is de oplader van je batterij. Je kunt deze energie bewust inademen. Ga lekker liggen op een badlaken, liefst op de grond. Visualiseer dat je bij elke inademing iets van de energie van de zon in je opneemt en dat deze uitstraalt naar al je cellen, je hele lichaam in. Bij elke uitademing laat je spanning en negativiteit afvloeien de grond in. Zo’n oefening ook doen in het water. Visualiseer al drijvends dat je al je zorgen, alle lichamelijke spanning achterlaat in het water. Ook douchen kan enorm helpen. Spoel jezelf innerlijk schoon en laat alles wat je niet meer nodig hebt het doucheputje inlopen.’

Een oefening in genieten

‘Genieten is het ultieme ontspannen. Soms kun je tijdens een vakantie overvallen worden door een geluksgevoel. Maar je kunt het ook opzoeken. Door je heel bewust te worden van het moment. Voel de contactpunten van je lichaam met je stoel, je voeten op de grond, je eigen ademhaling. Adem heel bewust in en uit, tot diep in je buik. Maak je eigen lichaam zacht met je eigen ademhaling. En ga dan voelen. De elementen om je heen. Vuur, water, lucht en aarde. Op welke manier hebben ze op dat moment invloed op jou? De wind op je huid, de zon die op je lichaam prikt, de grassprieten tussen je tenen, misschien een kleine regenbui. Je hoeft niet perse de elementen te gebruiken, je kunt ook helemaal opgaan in het ijsje dat je eet. Blijf er helemaal bij. Hap na hap. Wat proef je, welke lichamelijke sensaties voel je? Dat is genieten.’

Over ontspannen tijdens de vakantie gesproken, deze knul is er een meester in! >

Ontspan jij ook zo moeilijk tijdens de vakantie? Praat erover mee op Facebook!

Reageer op artikel:
Famme Helpt: hoe kom ik wél tot rust tijdens de vakantie?
Sluiten