Famme Helpt: hoe word ik zen tijdens een drukke werkdag?

Body & beauty

Je hebt een drukke baan en ook nog een gezinsleven. Soms zou je weleens willen dat je op je werk even een meditatiemomentje kon inlassen. Kan dat? En zo ja: hoe doe je dat?

Vraag

Denise (36): ‘Ik heb het druk op mijn werk en zou zo graag ‘zen zijn’. Ik merk dat ik best gestrest ben de laatste tijd. Ook thuis. Ik ben bezig met wat ik straks nog moet doen, hoe het vandaag op kantoor ging of hoe ik dat-en-dat morgen moet oplossen. Kan ik rustmomentjes creëren, liefst ook tijdens mijn werkdag? En zo ja: hoe?’

Cindy Stello is meditatiecoach:
‘Je hersenen produceren een constante stroom van gedachten. Het grootste deel van de dag verlies je je compleet in die gesprekken in je hoofd en het gekwetter van je geest. Door meditatieoefeningen kun je je drukke geest tot rust brengen, krijg je controle over emotionele reacties en kun je patronen doorbreken. Daarvoor hoef je niet per se met gekruiste benen op een meditatiekussen te zitten. Mediteren kan altijd en overal. Uit onderzoek blijkt dat mensen die op het werk mediteren productiever zijn, minder fouten maken en minder problemen met collega’s hebben. Ze krijgen ook minder snel een burn-out.’

1. Koffie met aandacht

‘Probeer jezelf tijdens het werk regelmatig af te vragen: wat dóe ik nu? Dit brengt je terug naar het hier en nu. Drink je koffie met aandacht, voel hoe de temperatuur in het kantoor is, kijk naar de zonnestralen die op je tekstdocument vallen. Probeer niet aan andere dingen te denken tijdens dat gesprek met die collega. Je zult er in het begin versteld van staan hoe vaak je jezelf betrapt op dingen doen terwijl je met je gedachten bij andere zaken bent.’

2. In en uit… ademhalen is zen

‘De klassieker die altijd en overal kan: je concentreren op je ademhaling. Het brengt je geest tot rust omdat je hem ‘iets te doen geeft’. Merk op hoe het bij elke inademing een beetje koud wordt bij je neus. Dan volg je de adem via de keel, door je longen, naar je buik en weer terug. Als er gedachten opkomen, merk je ze op. Maar in plaats van erin mee te gaan, laat je ze voorbij drijven als een wolk aan de hemel. Zelfs na een paar minuten heeft dat al effect.’

3. Doe de bodyscan

‘Gestrest? Achter je bureau kun je een ‘bodyscan’ doen. Je begint met je concentreren op de bovenkant van je hoofd, je kruin. Je stelt je voor dat daar een warme gel van ontspanning ligt die langs je hoofd naar beneden zakt. Elk punt waar de gel langskomt, daar blijf je even met je aandacht bij, en daar ontspan je. Totdat je bij je voeten bent. Je bent meteen een stuk relaxter. Alsof je een warme douche hebt genomen.’

4. Pauze? Lopen!

‘Loopmeditatie is ideaal voor de lunchpauze. Ga naar buiten en wandel. Je observeert de beweging van je voeten en benoemt die in gedachten. Je bent je bewust van elke beweging: je tilt je been op, je zet je hiel neer, je wikkelt je voet af. Dan gaat je andere been omhoog. Terwijl je de beweging aandachtig volgt, zeg je in je hoofd: zo gaat rechts, zo gaat links. Ook stilstaan benoem je in je hoofd: stilstaan, stilstaan. Of als je je omdraait: draaien, draaien. Dit brengt je in een meditatieve staat: je hersenen schakelen over op alfagolven. Normaal functioneren we op bètagolven, een trillingsfrequentie van de hersenen waarbij je actief en op de buitenwereld gericht bent. De alfastaat is heel ontspannen, rustig en plezierig. Je bent zelfverzekerder, kunt beter informatie verwerken en je kunt putten uit creativiteit uit je onderbewuste.’

5. Doe een mudra

‘Mudra’s doen is een soort ‘handenyoga’. In de Indiase cultuur werden mudra’s gebruikt tijdens heilige dansen en bij het mediteren. Yogi’s geloven dat je energie er ook beter van gaat stromen. De volgende oefening ontspant: je begint met het opwrijven van je handen, alsof je het koud hebt. Zo laad je de energie in je handen op. Je brengt de toppen van je wijsvingers en duimen tegen elkaar. Daarna raak je met je duim om de beurt de toppen van je andere vingers aan. Ben je bij je pink gekomen, dan ga je weer terug.’

6. There’s an app for that

‘Je kunt ook in de pauze, in de trein, tijdens het wachten waar dan ook, naar een geleide meditatie luisteren. Daar zijn verschillende apps voor; Omvana is bijvoorbeeld een goede.’

‘Tot slot, een mooie uitleg van de ultieme mindfulness: ooit vroeg een man aan de Boeddha: ‘Welke vorm van meditatie leert u uw leerlingen?’ De Boeddha antwoordde: ‘Wij lopen, en zitten en eten.’ ‘Maar dat doe ik ook’, zei de man. Waarop de Boeddha antwoordde: ‘Maar als wij lopen, wéten we dat we lopen. Als wij zitten, wéten we dat we zitten. En als wij eten, wéten we dat we eten.’

Ben jij zen op je werk? Praat erover mee op Facebook!

Gestrest? Deze hippe kunstvorm brengt je zéker zen-momenten! >

Meer leuke content? Like ons op Facebook