Flink chagrijnig door het koude weer? Zó ben je in mum van tijd weer happy

Lizette van Loenen 10 okt 2016 Body

Je zomerjas kan weer naar zolder, want de blaadjes beginnen alweer van de bomen te vallen. En vergeet die handschoenen niet ‘s ochtends op de fiets. Word je daar chagrijnig van? Dat zit niet tussen je oren, want volgens onderzoek kun je je wel degelijk down voelen in de koudste maanden van het jaar.

Weinig energie, geen zin om (zelfs je favoriete) dingen te ondernemen, snel moe, veel slapen en last van cravings naar caloriebommetjes. Dit is zo maar een rijtje dingen waar je last van kunt hebben in de koudere maanden van het jaar. Niet iedereen, maar sommige mensen zijn er nu eenmaal heel erg gevoelig voor.

Niet zo happy

Dit alles komt simpelweg doordat de dagen korter worden, zegt Kathryn A. Roecklein, professor aan de universiteit van Pittsburgh. Zonder dat jij je er bewust van bent, weet je lichaam precies wanneer de dag begint en wanneer de zon weer onder gaat. Op dit ritme is je hormoonhuishouding, je slaapbehoefte, je metabolisme en je humeur afgestemd. En veel van ons produceren daardoor minder serotonin, een hormoon dat ervoor zorgt dat we ons happy voelen.

[source id=”attachment_120137″ align=”none”]45f759c1df9fe20d19052f4aa59e062e[/source

Maar, er is volgens Kathryn zeker iets aan te doen. Houd je aan de volgende punten en je zult je een stuk minder down voelen:

1. Hou die gordijnen lekker open

Het meest chagrijnig word je van te weinig licht, dus gooi die gordijnen lekker open als je thuis bent en geniet van de zonnestralen die naar binnen komen. Beter nog: trek je nieuwe jas aan en ga een blokje om als je ziet dat de zon schijnt. Daar knap je zó van op!

2. Beweeg

Het is wetenschappelijk onderzocht dat je na een goede workout een stuk vrolijker bent. En aangezien je lichaam tijdens koude maanden veel meer z’n best moet doen om je op temperatuur te brengen (wat veel energie kost) is het goed om je lijf een handje te helpen. Trek je sportkleding aan en ga een rondje rennen.

[source id=”attachment_120133″ align=”none”]7454986f7f57d528c4d29fe5f217e5f4[/source]

3. Eet goed

Het regent, het is koud, dus je krijgt automatisch zin om in de grootste sweater en joggingbroek op de bank te ploffen met een kop warme chocolademelk met een flinke toef slagroom. Koken? Daar heb je ook niet echt zin in. Toch is het verstandig om goed te eten in koude maanden. Van veel suiker word je namelijk nóg chagrijniger. Drink veel water, focus op groenten, fruit en omega 3-rijk voer (onverzadigde vetzuren, vooral te vinden in vis).

LEES OOK: Recept: Amandel-pompoenmuffins voor bij herfstig weer

4. Spreek met vrienden af

Wat moest je toch zonder je vrienden? Volgens Kathryn zijn zij het beste medicijn tegen een moody bui. Reden genoeg om nú de telefoon te pakken en je beste vriend(in) een berichtje te sturen.

Always look on the bright side! Deze 8 dingen zijn leuk om naar uit te kijken nu het herfst is >

ncbi.gov

Reageer op artikel:
Flink chagrijnig door het koude weer? Zó ben je in mum van tijd weer happy
Sluiten