Foodwatch: Maya de Bij en K3 maken kinderen te dik

Body & beauty

Een snack met een leuk plaatje is voor veel kinderen nou eenmaal leuker dan eentje zonder. Helemaal als het personage op het plaatje ook nog eens je favoriet is. En dat is slecht, zegt voedselwaakhond Foodwatch. ‘Er zijn veel te veel ongezonde producten die Studio 100 promoot.’

Foodwatch heeft onderzoek gedaan naar 24 producten met figuurtjes van de bekende televisieproducent uit België. Onder andere naar producten met K3, Maya de Bij en Bumba erop. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie scoorden alle producten op ten minste één van hun normen slecht. Het gaat met name om te veel suiker, vet of zout.

Kindermarketing

Foodwatch noemt het ‘kindermarketing’, kinderen vinden eten met de bekende figuren leuker en lekkerder en eten er zo meer van. Hierdoor kunnen kinderen volgens de organisatie al op jonge leeftijd overgewicht krijgen en hier de rest van hun leven last van houden. Foodwatch is een e-mailactie begonnen tegen Studio 100. Ze vragen het bedrijf om te stoppen met het ‘uitlenen’ van haar figuren op verpakkingen van ongezonde voeding.

Ouders kiezen?

Als ouder kies je er natuurlijk zelf voor of je deze producten koopt of niet. Maar ja, uiteindelijk zit je misschien wel met een zeurend kind. Volgens hoogleraar communicatiewetenschappen Buijzen geven ouders in één op de drie gevallen toe. Onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zegt dat kinderen in 84 procent van de gevallen hun zin krijgen. En zo werkt ‘kindermarketing’, uiteindelijk wordt het product meer verkocht als er een figuurtje op staat.

Overigens maken bijna alle kindertelevisieproducten zich hier schuldig aan. Hetzelfde geldt onder andere ook voor Disney, Nickelodeon en kinderpretpark de Efteling.

Wat vind jij? Gaat dit te ver of ben je het eens met Foodwatch? Praat met ons mee op Facebook.

Snoep hoeft niet slecht te zijn, bekijk hier lekkere alternatieven.

Meer leuke content? Like ons op Facebook