Een gezellige werkvloer creëren? Doe dan dit, zegt onderzoek

Persoonlijk

Hier op de redactie is het beregezellig, maar dat kunnen niet alle werkvloeren in ons land zeggen. Waar dat aan ligt, onthult Amerikaans onderzoek. En zo maak je een gezellige werkvloer.

Hoeveel van jullie kijken op om ‘hallo’ te zeggen als een collega het kantoor binnenloopt? Iedereen, waarschijnlijk. Hopelijk. Maar, om het écht gezellig te krijgen op de werkvloer, zul je toch iets meer je best moeten doen, aldus Amerikaans onderzoek.

Gezellige werkvloer creëren

Het onderzoek bestond uit een experiment. Een groep werknemers moest als geheime opdracht vier weken lang tenminste vijf aardige dingen per week doen voor een andere groep collega’s (die van niets wist). Inderdaad, dat is elke dag iets liefs, variërend van koffie halen, een aardige mail sturen of een andere, spontane attentie. De grote uitdaging zat ‘m wellicht niet in de regelmaat, maar meer nog in de creativiteit om elke dag iets nieuws te bedenken. Hoewel elke dag koffie halen door de gemiddelde werknemer vast enorm gewaardeerd wordt.

Positieve uitwerking op iedereen op de werkvloer

Misschien niet verbazingwekkend was de uitkomst dat dit zowel op de weldoeners als op de ontvangers een zeer positieve uitwerking had: iedereen werd er een stuk blijer en aardiger op. Beide groepen gingen zich autonomer en competenter voelen, zo wordt beschreven. Het effect was niet van korte duur: twee maanden na de ‘attente maand’ liepen de werknemers allemaal nog steeds tevredener op hun werk rond.

Besmettelijk

Bovendien bleek ‘the art of giving’ nogal besmettelijk te zijn. De ontvangers gingen op hun beurt maar liefst 278 procent (!) meer aardige dingen doen voor hun collega’s, zowel degene die hen iets gegeven hadden, maar ook voor anderen. Et voilá, we noemen het: een blije, gezellige werkvloer. Eind goed, al goed.

Lees vooral ook dit stukje tekst dat onherroepelijk bijdraagt aan een betere sfeer op de werkvloer: 15 x grijsgedraaide dooddoeners op de werkvloer (die we echt heel graag nooit meer willen horen)

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Psychologie Magazine