Gezond aankomen in gewicht? Een paar extra kilo’s erbij met deze 3 tips

Op een gezonde manier wat extra kilootjes aankomen is een serieuze uitdaging. Maar met een slimme aanpak kom je al een heel eind! Wij geven we je wat tips om toe te passen in je dagelijkse leefstijl.

Op het internet worden we gebombardeerd met artikelen over hoe we snel en makkelijk kunnen afvallen. Wat we absoluut niet meer zouden moeten eten om onze calorie inname te verlagen en wat we juist wél zouden moeten eten om ons metabolisme hard te laten werken.

Aankomen in gewicht

Maar wat als we nou juist niet willen afvallen. Wat als je van nature al slank bent en er juist wel wat extra kilootjes bij zouden willen. Daar lees je een stuk minder over, tijd voor verandering dus. Want of je het gelooft of niet, aankomen is echt een stuk moeilijker en gecompliceerder dan je zou denken.

Alleen meer eten is niet de oplossing

Simpelweg meer eten is vaak niet de oplossing om en ook niet haalbaar op lange termijn. Want als je jezelf gaat vol proppen tot je niet meer kunt, dan blijf je met een vervelend gevoel achter. Als je iemand bent met een snelle stofwisseling kan het helemaal moeilijk zijn om aan te komen. Er zijn hier gelukkig drie slimme manieren voor. Voedingsdeskundige Lisa Young vertelde Women’s Health wat je het beste kunt doen zonder het ingewikkeld te maken.

1. Meer calorierijke producten

Ga eens na hoeveel calorieën je ongeveer per dag binnenkrijgt. Zodra je daar een beeld van hebt kun je dit langzaam gaan verhogen. Neem bijvoorbeeld altijd noten mee overal waar je naar toe gaat zodat je nu en dan iets te snacken hebt. Sprenkel net wat extra olijfolie in je eten en haal die pindakaas potten maar in huis. In plaats van ‘snelle’ koolhydraten te eten zoals broodproducten, pasta en aardappelen kun je beter kiezen voor complexe koolhydraten, zoals quinoa, gierst en boekweit. Behalve voldoende complexe koolhydraten eten is het ook belangrijk dat je genoeg gezonde vetten en eiwitten binnenkrijgt, want gezonde vetten geven langdurig energie en eiwitten voeden de spieren. Maak avocado je nieuwe vriend.

LEES OOK: Onderzoek: iedere dag kaas eten is juíst heel gezond

2. Meer (sap) drinken

Volgens Young is een andere optie: meer sap drinken. Dat betekent niet alleen het drinken van sap en verder niets anders. Het gaat erom dat je vaker een sapje drinkt bij de maaltijden in plaats van alleen de hele vrucht te eten of te kiezen voor water of thee. ‘Meestal vertellen we mensen op dieet om minder sap te drinken en juist voor de vrucht te gaan omdat het minder calorieën bevat. Maar als je probeert om aan te komen haal je die extra calorieën uit het sap zonder je vol te voelen.’ Verdeel het drinken goed over de dag. Door ook zuiveldranken en smoothies te drinken krijg je makkelijk wat extra eiwitten binnen.

3. Sporten is the key

Skip de cardio wat vaker en concentreer je meer op gewichten. Spieropbouw is eigenlijk de beste manier om aan te komen. Het is de eenvoudigste, gezondste en relatief snelste manier. Spieren wegen meer dan vet en bij een gezonde spiermassa is je hormoonhuishouding meestal goed in balans. Perfect voor de extra kilo’s en het is ook nog eens heel goed voor de mentale gezondheid. Kies voor oefeningen die de grootste spiergroepen aanspreken voor het beste effect.

Tot slot

We houden het graag simpel. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is en begin eens met deze 3 stappen. Variatie in je eten en in de oefeningen zijn erg belangrijk wil je aankomen, maar consistentie is nog veel belangrijker. Vind je het moeilijk om streng voor jezelf te blijven omdat je een verminderde eetlust hebt?

  • Frisse gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas sap, fruit of een (noten)salade
  • Een half uur voor de warme maaltijd een kopje bouillon te drinken kan het hongergevoel opwekken
  • Dek de tafel extra gezellig en probeer vaak samen met mensen te eten zodat het niet als een straf voelt
  • Vermijd stress! Stress kan zorgen voor flinke gewichtsafname

Women'sHealth

Reageer op artikel:
Gezond aankomen in gewicht? Een paar extra kilo’s erbij met deze 3 tips
Sluiten