Gezonde lunchtrommel: heb je deze opties al eens geprobeerd?

Body & beauty

Natuurlijk kun je elke dag een bammetje met pindakaas smeren voor in de lunchtrommel van je kind, maar waarom niet eens iets anders? Wat dacht je van een frushi bijvoorbeeld? Niet alleen gezonder dan de gemiddelde belegde boterham, maar ziet er ook nog eens top uit. Dat trommeltje is dus zo leeg!

Je kind iets gezonds voorschotelen is voor de één een gemak, voor de ander een hel. De truc: hou het interessant, creatief, gevarieerd en simpel. Zorg ervoor dat je je kinderen betrekt bij het eten, dus maak samen het lunchboxje klaar. Laat je zoon of dochter een eigen lunchtrommel uitzoeken en het eten zelf verdelen. Maak bijvoorbeeld ook leuke figuurtjes en deel het in op kleur. Een lunchbox is een goede manier om een gezonde hoeveelheid eten mee te geven, maar je kunt bijvoorbeeld ook de ‘plate rule’ als richtlijn nemen.

Hierbij vier handige en creatieve ideeën voor een leuke en toch gezonde lunch:

1. Sushi? Je bedoelt ‘frushi’!

Schotel je kind sushi voor en je krijgt waarschijnlijk een opgetrokken neus. La Place bedacht daarom de ‘frushi’, ofwel de fruit-sushi. Een lekkere variant voor kids, die ook goed als lunch kan. Wat doe je erin?

De speltwrap met pasta en peer
Bij de biologische supermarkt kun je speltwraps kopen. Besmeer deze vervolgens met pasta. Snij een peer in reepjes en leg deze aan één kant van de wrap. Rol de wrap nu zo strak mogelijk op. Als het einde niet goed blijft zitten plak je het beter vast met de notenpasta.

Banaan met pindakaas en sesamzaadjes
Smeer een banaan volledig in met pindakaas. Strooi op een bord de sesamzaadjes. (Tip: Als pindakaas op school niet mag, kies dan voor witte chocoladepasta en rol deze door chocolade hagelslag) Rol vervolgens de ingesmeerde banaan door de sesamzaadjes totdat de hele banaan bedekt is. Snijd vervolgens de banaan in stukjes van ongeveer 2 cm, en voila! Klaar is je homemade bananen-sushi!

2. Paleo-lunch

Wat was dat Paleo ook alweer? Het paleo-dieet is een kijkje in de keuken van onze voorouders. Lang verhaal kort: het komt erop neer dat je meer natuurlijke voeding gaat eten als dan je nu waarschijnlijk doet. Eet zoveel mogelijk fruit, groenten, noten, zaden en olie en zo min mogelijk zuivel, suikers en koolhydraten. Zorg dus voor gezonde broodvervangers, zoals wraps van koolblad met tonijn of maak mini-omeletjes met tomaat en courgette. Maak een gezellig en kleurrijk lunchboxje waarin ze zelf alle tomaatjes, komkommer, wortel en andere ingrediënten mogen indelen naar vorm en kleur.

3. Maak smoothies en shakes

Rens Kroes vertelde het ons al als Famme Fatale: gezond eten voor kinderen hoeft geen lastige opgave te zijn. ‘Ik kan het aanraden om kinderen zo vroeg mogelijk van alles te laten proeven, dan heb je de grootste kans dat ze heel veel eten lekker gaan vinden. Houden ze niet van groenten? Maak een lekkere smoothie met veel groenten en banaan.’ Dit kun je voor ze maken als ontbijt, maar ook meegeven in een goede afsluitbare beker voor mee naar school.

4. De gezonde snack

Dit lijkt vaak de moeilijkste opgave, maar het valt reuze mee. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk de suikers te vermijden. Naast stukjes fruit, kun je ook eens uitwijken naar minder voor de hand liggende opties die toch heel simpel te maken zijn. Maak bijvoorbeeld zelf energy balls, gegrilde worteltjes of probeer eens Rens Kroes haar zoete-aardappelbrownies of pepernoten. Het voordeel van zelf je snacks maken is dat je precies weet wat erin gaat en vooral wat je er niet in wilt hebben.

Tot slot een tip: stop af en toe een persoonlijk briefje of een leuk kaartje in de lunchtrommel. Dat tovert zeker weten een grote glimlach op het gezicht van je kind!

Ook handig: 7 slimme hacks voor de lunch op school>