Deze gezonde snacks kunnen je kinderen op elk gewenst moment eten

Inga Stoit 3 dec 2018 Gezondheid

Wat betreft de ochtend, middag en avond staan er vaak voedzame maaltijden klaar. De tussendoortjes die wij onze kinderen geven zijn niet altijd gezond. Natuurlijk kan iets lekkers op zijn tijd geen kwaad, maar er zijn genoeg gezonde snacks die ook erg in de smaak vallen!

Het fijne aan gezonde snacks is dat deze een gunstig effect hebben op de bloedsuikerspiegel. De kinderen genieten van iets lekkers maar hebben vervolgens geen last van vervelende pieken en dalen. Doe hier je inspiratie op:

Kefir

Een schaaltje kefir is altijd een goed idee, het lijkt op yoghurt maar is zelfs net even wat gezonder. Decoreer het met hele granen (muesli), cacao, fruit, gedroogd fruit, of kokossnippers. Let alleen goed op met kefir waaraan een smaakje is toegevoegd. Deze varianten zitten vaak vol met (verborgen) suikers.

Groenten

Obvious! Dit hoeven we je niet te vertellen, maar een herinnering kan nooit kwaad. Verse groenten zijn goed voor ons allemaal. Denk aan worteltjes, celery sticks, sugarsnaps, paprika en meer. Het is iets wat je de kinderen ‘moet’ aanleren, als zij hieraan gewend zijn, slaan ze dit heus niet zo snel af.

Fruit

Mix diverse fruitsoorten af. Op deze manier krijgen de kinderen een regenboog aan vitamines binnen. Verschillende soorten fruit zorgen namelijk voor verschillende nutriënten. Fruit is een makkelijke on the go snack en past bij ieder moment. Zorg dat de kinderen (maar ook jij) minimaal 2 stuks per dag nuttigen.

Verrukkelijk! De no-bake pepernoten cheesecake

Noten

De allerkleinsten mogen deze nog niet, maar naarmate ze ietsje groter worden zijn noten een goeie snack. Ze zijn rijk aan eiwitten, vezels, vitamine E, potassium, magnesium, calcium en omega-3. Uiteraard verschilt dit ietwat per soort noot. Kies voor de rauwe variant en laat de bewerkte liever achterwege. Borrelnootjes zijn namelijk niet bepaald gezond.

Hele granen

Hele granen zijn gezond, ze zijn rijk aan vezels, vitamine B, magnesium, en eiwitten. Let ook wat dit betreft op eventuele toegevoegde suikers. Havermout is gezond, maar dat is het een stuk minder wanneer het gesuikerd is. Je kan dit soort (ontbijt)granen altijd nog zoeter maken door bijvoorbeeld gedroogd fruit eraan toe te voegen.

Hummus

Hummus is misschien wel de meest gezonde dip. Er zitten veel eiwitten in, en daarnaast is het ideaal om verschillende etenswaren in te dippen. Dit is een snack waaraan kinderen lekker vieze vingers mogen overhouden. Laat hen dit dippen met worteltjes of hele granen (crackers) en klaar is kees!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Deze gezonde snacks kunnen je kinderen op elk gewenst moment eten
Sluiten