Goed om te weten: hier koop je mooie eco-jeans

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn

Body & beauty

Geen gebrek aan goede Nederlandse jeansmerken. Amsterdam staat immers bekend als jeans capital of the world (hoera!) en die status weten wij nog elke dag hoog te houden. Hoewel er hevig wordt gestrooid met ecologische plakkaten, blijft het aanbod nog steeds schaars. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Koop je eco-jeans dan bij een van deze labels.

1. Kyuchi

Nog niet zo bekend bij het grote publiek, maar dit merk verkoopt de meest eco-vriendelijke spijkerbroeken die in Nederland verkrijgbaar zijn en waren er als een van de eersten bij. Het bedrijf scoort vooral goed op milieubeleid: spijkerbroeken van dit merk worden gemaakt van 72 procent biologisch katoen, hennep of plastic en 65 procent van de totale hoeveelheid rauw materiaal is geclassificeerd als erg milieuvriendelijk door Made-By, een organisatie die zich inzet voor een meer duurzame mode-industrie. Ook letten ze heel erg op de arbeidsvoorwaarden van de werknemers.

2. Mud Jeans

Dit redelijk jonge merk gaat verder waar andere modebedrijven stoppen. Ze voeren hun duurzame beleid tot in de kleinste details door en maken alleen gebruik van milieuvriendelijke en recyclede materialen, zoals gerecycled biologisch katoen en recyclede pet-flessen. Ook is het merk aangesloten bij diverse keuringsorganisaties en partners op het gebied van duurzame kleding zoals Max Havelaar, GOTS, BSCI en MVO Nederland.

Recyclen? Zo blaas je oude babyspullen nieuw leven in>

3. ONLY

Je zou het misschien niet van ze denken gezien hun prijsklasse en kwaliteit, maar ONLY is het aantal ecologisch geproduceerde jeans ver aan het opvoeren en staat steevast in de top tien van groene denim labels. Of je een duurzame jeans te pakken hebt, want dat zijn ze nog lang niet allemaal, is makkelijk af te lezen aan het label. Let dus goed op.

4. Hemp&Company

De broeken van dit merk zijn -zoals de naam misschien al een beetje verklapt- gemaakt van hennep. Vooralsnog staat het merk nog een beetje in de luwte en kent het weinig verkooppunten, maar in het buitenland groeien ze gestaag. Een naam om in de gaten te houden.

5. Monkee Genes

‘Geen bloed, geen zweet, geen tranen’, aldus oprichter Phil Wildbore. Dit Amerikaanse jeansmerk is opgericht in 2006, als tegenbeweging tegen de ‘Primark cultuur’. Naast de groene productie, alle jeans zijn gemaakt van ecologisch katoen en niet bewerkt met giftige en vervuilende stoffen, steunen ze ook meerdere goede doelen, zo dragen ze bijvoorbeeld bij aan de educatie van kinderen in arme landen.

6. Cheap Monday

Duurzame spijkerbroeken klinken leuk op papier, maar de prijs is vaak toch het grote struikelblok voor ons. De goedkope jeans wint het nog te vaak van de duurzame variant. Cheap Monday –what’s in a name– wil laten zien dat deze twee juist wel goed samengaan. Dit doen ze bijvoorbeeld door voor het einde van dit jaar tenminste 11 procent van het katoen dat in de collectie gebruikt wordt duurzaam te produceren en toch dezelfde lage prijzen te handhaven.

7. Acne

Hier komen we heus niet alleen voor de jeans (we bekennen schuld, rustig maar), maar wie hier haar spijkerbroek koopt doet al een serieuze stap richting een duurzame mode-industrie. Het Zweedse modelabel, gedragen door veel celebraties en modeaanhangers, hanteert al jaren de gedragscode van de Fair Wear Foundation dat gedwongen arbeid verbied.

8. Nudie Jeans

Net als de voorganger is ook dit label aangesloten bij de Fair Wear Foundation. Het label is druk bezig om consumenten aan te sturen op verantwoordelijk consumeren en probeert hergebruik van jeans meer in de hand te werken. Dit doen ze onder meer door het opzetten van zogenaamde ‘reparatie stores’ waar je jeans weer flink wordt opgelapt. Gratis en voor niets. Zie het als een soort van orgaandonatie binnen de jeansindustrie: bruikbare delen worden opnieuw gebruikt voor andere jeans die het hard kunnen gebruiken.

9. Levi’s

Waarschijnlijk de bekendste en oudste naam uit het rijtje, want de pionier op denim gebied. Maar ook degene die de laatste jaren meerdere malen in het nieuws is gekomen wegens erbarmelijke werkomstandigheden en aan het aanbrengen van milieuschade. Toch doet Levi Strauss & Co ook een aardige gooi naar een groener beleid, zo voeren ze een klimaatneutrale bedrijfsvoering door én wil het merk zelfs volledig overstappen op hernieuwbare energie. Dit gaat stap voor stap, maar het wordt steeds duidelijker zichtbaar. Het paradepaardje is de speciale Levi’s Water>Less Jeans lijn, waarmee het merk zegt al ruim 17 miljoen liter te hebben bespaard.

10. H&M

De Zweedse kledinggigant ligt regelmatig onder vuur wegens ófwel uit de klauwen gelopen campagnes (te gebruinde of dunne modellen) ófwel wegens armoedige arbeidsomstandigheden (ingestorte fabriek Bangladesh). Maar aan de andere kant zijn ze ook al een aantal jaren bezig om een groene inhaalslag te maken, dat moge duidelijk zijn. H&M bewijst met haar speciale concious kledinglijn dat duurzaamheid en stijl niet synoniem staan voor exclusiviteit. Inmiddels zijn ze koploper op het gebied van milieuvriendelijke ‘fast fashion’ en is er sinds een jaar ook de Conscious Denim collection.

Zit je op je centen? Hierbij zes redenen waarom dure kleding echt z’n geld waard is>

Meer leuke content? Like ons op Facebook