Zoetekauw? Zoveel gram suiker per dag binnen krijgen is verantwoord

Waar we vroeger zonder pardon een stuk taart wegwerkten, zijn we ons anno 2019 steeds meer bewust van wat we eten en drinken. Zo letten we steeds meer op het aantal calories, het vetpercentage en suiker in voedingsproducten.

We schrappen misschien wel suikerbommetjes, zoals koekjes, broodbeleg en frisdrank. Maar volgens de ‘regeltjes’ mogen we ook maar een aantal gram natuurlijke, onbewerkte suikers per dag.

We love sugar!

Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 122 gram suiker per dag consumeren. Als je denkt “ah joh, da’s toch niet zo veel”, schrik je waarschijnlijk wel als we je vertellen dat dit getal gelijk staat aan maar liefst 30 suikerklontjes. Dit komt neer op 44,5 kilo suiker per jaar. En dan hebben we het alleen nog maar over de toegevoegde (geraffineerde of onnatuurlijke) suikers.

Stiekem weten we wel dat deze suikers hartstikke ongezond zijn, maar let’s be honest. Suiker maakt veel snacks, maaltijden en drankjes een stuk smaakvoller. Maar hoe meer suikers je inneemt, hoe groter je kans op gezondheidsproblemen wordt. Van overgewicht tot nare kwaaltjes en ernstige ziektes; het is niet mis.

Vervelende kwaaltjes

Je kunt talloze kwaaltjes oplopen als gevolg van teveel suikerinname. Een van de bekendste is toch wel dat snoepgoed slecht is voor je tanden. De bacteriën in je tandplak zetten suiker om in zuur en deze zuren tasten je glazuurlaag aan. Met gaatjes – en torenhoge tandartsrekeningen – als gevolg. Maar één van de vervelendste kwaaltjes is toch wel dat suiker tekorten aan nutriënten kan veroorzaken in je lichaam. Je weerstand raakt hierdoor veel zwakker, waardoor je vatbaarder bent voor verkoudheid en griep. Ook vaginale schimmelinfecties zijn vaak het gevolg van overtollig veel suiker. Nu zijn deze verschijnselen makkelijk op te lossen. Maar de volgende gevolgen van teveel suiker daarentegen niet.

Overgewicht

Als je teveel suiker binnenkrijgt stopt je lichaam met vet verbranden. Bij suikerinname krijgt je lichaam zodanig veel energie dat je lichaam geen enkele reden heeft om lichaamsvet te verbranden. Je lichaam heeft toch wel een (suiker)voorraadje. Juist omdat je suikerspiegel heel snel omhoog gaat, daalt deze even snel. Dit resulteert in vermoeidheid én vreetkicks to the max. En waar neigt je lichaam denk je naar? Juist ja; suiker!

Suiker werkt dan ook enorm verslavend. Zodra je iets zoets eet krijgt het beloningssysteem in je hersenen een seintje. Hetzelfde seintje dat wordt geactiveerd bij de inname van cocaïne en nicotine. Dit klinkt heel heavy, maar dat is het natuurlijk ook. De tabaksindustrie wil dat men blijft roken, drugsdealers willen dat men blijft gebruiken en voedingsfabrikanten willen dat je hun producten blijft consumeren. Suiker is zo verslavend, omdat je je in één klap – of hap- happy voelt. Vandaar dat chocola, ijs en andere zoete versnaperingen hét medicijn tegen een hartbreuk zijn!

Ben jij een emotie eter? Dan zul je vast herkennen dat je altijd neigt naar een suikerbommetje als jij je een beetje down voelt. Of je nu ongesteld bent, een dipje hebt of een rotdag had op werk, de keukenkastje vliegen binnen no time open. Hierdoor kun je niet alleen last krijgen van stemmingswisselingen, maar kom je ook vliegensvlug aan. Met overgewicht als resultaat. Alle overtollige suiker slaat je lichaam namelijk op als vet, met name in je buik. Oeps, best zonde als je je bedenkt dat toegevoegde suikers geen enkele voedingsstof bevatten. Maar dan ook echt nada!

Ziektes

Als je teveel suikers eet verzwakt je insulinehormoon. Dit is het hormoon dat de suiker uit je bloed in je cellen laat. Hierdoor ontwikkelt je lichaam – langzaam, maar zeker – diabetes. Vandaar dat het in de volksmond ook wel suikerziekte wordt genoemd. Suikerziekte wordt soms zwaar onderschat, maar het is een gevaarlijke aandoening. Je moet veel medicijnen innemen om ernstige lichaamsschade te voorkomen waar je 9 van de 10 keer nooit meer vanaf komt.

Hoewel artsen lang dachten dat vet oorzaak was, is suiker één van de grootste boosdoeners als het aankomt op hart-en vaatziekten. Suiker verhoogt het cholesterolgehalte, met een hoge bloeddruk en verstopte aderen als gevolg. Uit onderzoek blijkt ook dat kanker en suikerconsumptie aan elkaar gelinkt zijn. Bij veel suiker gebruik wordt de kans op borst-en darmkanker verhoogt. Kankercellen kunnen namelijk ontstaan en groeien door suiker. Shocking, en hopelijk schokkend genoeg om iets aan je suikerinname te veranderen!

Geen suikers meer?

Dit zijn natuurlijk heftige scenario’s die je het liefst wil voorkomen. Je hoeft gelukkig niet alle suikers te schrappen om gezond te leven. Je kunt suikerinname super simpel verlagen door je eetpatroon te veranderen en bewust te eten. De aangeraden hoeveelheid suiker per dag is 25 gram, inclusief fructose (suikers in fruit). Dit lijkt misschien heel weinig, maar er zitten voldoende suikers in andere natuurlijke producten. Zo zitten (naast fruit) groenten, aardappelen, granen, peulvruchten en melk vol natuurlijke suikers.

LET OP: veel producten zitten vol stiekeme suikers. Zo gaat suiker gaat schuil onder namen als glucose-fructosetroop, dextrose en maltodextrine. Van snoep, koekjes, cake, taart, chocola, toetjes, (fris)drankjes en broodbeleg is algemeen bekend dat deze producten suikerbommetjes zijn. Maar kijk ook uit met pindakaas, brood, ontbijtgranen, groenten uit blikjes en potjes, sauzen, verpakte soepen, hartig beleg en gedroogd fruit.

Ook snelle koolhydraten (wit brood, witte rijst, pasta, couscous, wrap, beschuit en bloem) zijn funest voor je lichaam. Deze zetten je lichaam binnen no time om in suiker en hebben daarom dezelfde nare gevolgen als geraffineerde suikers. Ga ook niet aan de haal met light producten en zoetstoffen, maar vervang zoveel mogelijk geraffineerde suikers door natuurlijke suikers, zoals bijvoorbeeld agavesiroop, honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop.

 

Ook interessant: Veelbesproken nieuwstopic: Suikers en (rood) vlees levensbedreigend?

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Leefpuurnatuur

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
Zoetekauw? Zoveel gram suiker per dag binnen krijgen is verantwoord
Sluiten