Succes gegarandeerd: 6 recepten groentechips voor de kids (en voor jou)

Rachelle Abbas 1 aug 2018 Eten

Chips, wie houdt er eigenlijk niet van? Wat is er leuker en lekkerder dan zelf chips maken? Super lekker én gezond!

Naast rijstwafels, soepstengels en fruit is je kleine ook wel eens toe aan een ander gezond tussendoortje. Groentechips is dan een uitkomst. Je kan de groente frituren, in de airfryer of in de oven doen.

Groentechips

Foliumzuur, vitamine C, bèta-caroteen, antioxidanten, vezels.. het zijn slechts een paar redenen waarom het opnemen van groenten in je voeding (en die van je kleine) voordelig is. Je kan niet alleen van groente chips maken, maar ook van fruit! Denk aan banaan of perzik, zoet en lekker van smaak.

1. Groentechips van zoete aardappel

Verwarm de oven voor op 180 graden en leg bakpapier op de bakplaat. Maak de zoete aardappel goed schoon en dep droog. Maak kleine plakjes met een dunschiller of groenteschaaf, hoe dunner hoe beter. Leg de plakjes op het bakpapier en bestrijk met een beetje olijfolie (niet te veel, anders worden ze niet knapperig). Je kunt ook nog wat zout toevoegen. Bak de zoete aardappel 15-25 minuten, open tussentijds ongeveer 3 keer de ovendeur, zodat het vocht uit de groenten kan ontsnappen. Tada! Laat de chips afkoelen en je kunt ervan genieten.

2. Groentechips van rode biet

Eigenlijk werkt dit hetzelfde als de zoete aardappel friet. Je moet de oven voorverwarmen op 180 graden. Schil vervolgens de rode biet en schaaf er hele dunne plakjes van met een kaasschaaf of dunschiller. Leg de groente schijfjes op een vel bakpapier en besprenkel ze met een beetje olijfolie. Bak de groentechips in ongeveer 15-20 minuten in de oven. Omdat dit eigenlijk op dezelfde manier gaat dan de zoete aardappel chips, kun je het ook bij elkaar op de plaat leggen.

3. Chips van banaan

Voor dit recept heb je banaan en kaneel of zeezout nodig. Verwarm de oven voor op 90 graden, of de airfryer op 80 graden. Snijd de banaan in hele dunne plakjes en bestrooi met kaneel en/of zeezout. Leg de chips op de plaat, let er wel op dat ze niet op elkaar liggen. Als je ze in de airfryer maakt, moeten ze er 45-60 minuten in, in de oven moet het echt wel 1 uur in de oven, waarna je ze omdraait en weer 1 uur in de oven doet.

LEES OOK: Aan tafel! Deze pasta met verstopte groenten maken jullie makkelijk samen

4. Groentechips van boerenkool

In Amerika is kale chips al een tijdje hot, tijd dat we het ook maar eens gaan proberen. Was en droog de boerenkool, verwijder de harde nerven en scheur de bladeren in grote stukken (bij voorgesneden boerenkool hoef je uiteraard verder niets te doen). Besprenkel de boerenkool met olijfolie. Leg de boerenkool op de bakplaat en bak het in 15 á 20 minuten op 180 graden knapperig. Let er wel op dat je de chips niet te veel moet laten verkleuren – dan is ‘ie minder lekker.

5. Spicy kokosnoot chips

Deze chips maak je in de pan. Doe wat kokossnippers/vlokken in de pan (zonder olie of iets dergelijks), laat het 5-7 minuten bakken. Wanneer ze eenmaal bruingekleurd zijn, doe er wat chilipoeder over en roer het nog wat door zodat op elk vlokje wat poeder zit. Genieten maar!

6. Groentechips van wortels

In dit recept worden 4 wortels gebruikt. Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de wortels in dunne plakjes met een mandoline of dunschiller. Doe de linten wortel in een kom samen met kokosolie (1 eetlepel), 1 theelepel kaneel en een halve theelepels gemalen nootmuskaat en een snufje zout. Schud zacht om te zorgen dat alle linten worden bedekt. Leg de linten op de bakplaat en bak 10 tot 20 minuten, totdat de wortels droog of knapperig zijn. De baktijd is afhankelijk van hoe dun de wortels gesneden zijn. Bekijk ze zorgvuldig, want ze kunnen snel verbranden.

Reageer op artikel:
Succes gegarandeerd: 6 recepten groentechips voor de kids (en voor jou)
Sluiten