Grote kans dat jij véél te weinig buiten bent!

Redactie 9 okt 2014 Body

‘Even een frisse neus halen’, wie kent die uitdrukking nou niet? Toch zouden we dit wat vaker moeten doen, want internationale wetenschappers hameren steeds meer op het belang van frisse lucht en zonlicht.

Wist je bijvoorbeeld dat in deze tijd van het jaar bijna de helft van de Nederlands dagelijks slechts 30 tot 60 minuten buiten is? Wij schrokken daar wel even van. En met een goede reden, want te weinig tijd in de buitenlucht kan op lange termijn schadelijk zijn voor je gezondheid. Wij pleiten voor vaker ‘een frisse neus halen’, want het is véél gezonder dan je denkt.

Door vaker buiten te zijn:

1. Help je je immuunsysteem

Japanse onderzoekers concluderen dat regelmatig door het bos lopen, je immuunsysteem een flinke boost geeft. Je witte bloedcellen kunnen zich beter weren tegen virussen én kankercellen. Als je twee dagen achter elkaar een flinke boswandeling maakt, is het effect zelfs zeven dagen later nog merkbaar. En fijn om te weten: dit onderzoek was gericht op vrouwen.

2647731084_430e2c7a93_o

2. Werk je aan je voorraad vitamine D

Heel belangrijk! We lezen er steeds meer over: het tekort aan vitamine D onder Nederlanders. Vitamine D zit héél beperkt in voedsel en moet je lichaam zelf met behulp van zonlicht aanmaken. Helaas schijnt de zon van oktober tot maart niet krachtig genoeg om voldoende vitamine D op te bouwen. Als gevolg kun je diverse klachten krijgen: een tekort aan energie, zwakkere botten, spiertrillingen en spierpijn, en zelfs angstaanvallen.

Soms wordt ten onrechte gedacht dat je een ijzertekort hebt, maar een bloedtest kan uitsluitsel geven. De Gezondheidsraad raadt mensen aan om vaker tussen 11.00 en 15.00 uur buiten te zijn en in de donkere maanden extra voedingssupplementen te nemen. Met name kinderen tot en met 3 jaar, vrouwen die borstvoeding geven of zwanger zijn, mensen die weinig buiten komen of een donkere huidskleur hebben en personen boven 70 jaar lopen lopen extra risico.

10910538984_e3f46eb212_k

3. Bestrijdt je depressies

Amerikaanse onderzoekers concluderen dat wandelen in de buitenlucht depressies kunnen helpen verminderen. Je stressniveau daalt en je ziet dingen positiever in. Met name groepswandelingen zijn effectief, dus sleep je dierbaren gerust mee.

4. Kun je je beter focussen

De natuur biedt een aangename afleiding van het dagelijks leven. Eenmaal buiten ben je even weg van de eindeloze stroom informatie die op ons af komt. Even niet op je schermpje kijken, helpt je om daarna weer beter te focussen. Je geest is als het ware ‘gereset’. Super handig als je er op werk even niet uitkomt of thuis even niet goed meer weet hoe je dingen moet aanpakken.

6444064289_4a136ca63d_b

5. Wordt je vrolijker

Oké klinkt logisch. Als je depressieve gevoelens worden bestreden, ben je automatisch optimistischer. Maar Schotse onderzoekers stelden ook vast dat dezelfde activiteit buiten als leuker wordt ervaren dan binnen. Vooral de combinatie van fysieke inspanning en natuur wordt in verband gebracht met een betere geestelijke gezondheid. Zo wordt buiten hardlopen beter ervaren dan binnen hardlopen, en hardlopen in het bos beter ervaren dan hardlopen in de stad. Doe dus gewoon waar je zin in hebt, maar verplaats jezelf eens wat vaker naar buiten. Goed voor lichaam én geest!

Geef jij straks het goede voorbeeld?

Reageer op artikel:
Grote kans dat jij véél te weinig buiten bent!
Sluiten