Hamburgers net zo goed voor je spieren als eiwitshakes?

Wel volgens dit onderzoek!

Body & beauty

Over twee weken ren ik voor het eerst (en waarschijnlijk ook voor het laatst) van mijn leven een marathon. Vorige week deed ik mijn laatste lange duurloop, waarna ik behoorlijk kreupel kantoor binnen kwam stommelen. ‘Je moet wel binnen een half uur na je training een eiwitshake drinken’, aldus stagiaire Milou. ‘Dat is namelijk het beste voor je spiermassa en voorkomt spierpijn achteraf’, sprak Milou aka zusje-van-sportinstructeur gedecideerd.

Ik was a) al te laat en b) ik hou niet van die eiwit-proteïne-doe-niet-zo-ingewikkeld-shakes. Bij de University of Montana (in de Amerikaanse stad Missoula) lopen ook een paar van die mensen rond, want daar deed een team onlangs onderzoek naar het effect van enerzijds sportsupplementen, en anderzijds hamburgers, cola en friet op de spiermassa van atleten.

Hallelujah!

Laten we met het goede nieuws beginnen: fastfood blijkt net zo goed voor je spiermassa te zijn als sportdrankjes, energy bars en interessante eiwitshakes. Nog beter: het lijkt erop dat hamburgers, friet en cola wellicht zelfs beter zijn voor je spieren om na afloop van een pittige workout naar binnen te schuiven.

Tijdens het sporten heeft je lichaam glycogeen nodig om te verbranden. Glycogeen en is een koolhydraat dat vooral in je spieren (en in je lever) opgeslagen wordt en bestaat uit (veel) glucose. Vooral sporters hebben hier behoefte aan, met dank aan de snel beschikbare voorraad energie die het levert. Waarmee meteen verklaard is waarom sporters graag koolhydraten eten.

1-1

Het onderzoek, uitgevoerd op elf fitte, atletische mannen die met regelmaat een pittige training doorliepen, wijst uit dat de spiermassa van deze mannen net zo veel ‘baat’ had bij het hamburgermenu als bij de sportief verantwoorde after-snack. Dat bleek uit het afgenomen spierweefsel van de mannen na afloop van beide test cases. Het dieet van taart, aardappelen, hamburger, cola, friet en sinaasappelsap versus de toevoer van sportdrankjes, shakes, energie- en proteïnerepen bleek qua waarden een 1-1 resultaat. Het weefsel toonde aan dat na afloop van beide gevallen dezelfde hoeveelheden glycogeen hersteld waren, en ook werden er geen verschillen in de hoeveelheden glucose gemeten.

Wat de onderzoekers vooral opviel (en shockeerde) was dat het ‘ongezonde’ menu ongeveer dezelfde voedingswaarde als de sportsupplementen had. Waarbij aangetekend moet worden dat de hoeveelheid vitamines en andere voedingstoffen in de twee menu’s niet onderzocht werden, maar de hoeveelheid vet, cholestrol, proteïne en het aantal calorieën waren onderling bijna gelijk. Met als kanttekening dat de hoeveelheid zout in het Happy Meal-menu wel bijna twee keer zo hoog lag als bij de sportsupplementen.

Hype rondom sportsupplementen

Je hoeft geen academicus te zijn om te snappen dat een relatief korte-termijn onderzoek op een
testgroep van slechts elf deelnemers in wetenschappelijke zin geen garanties voor de toekomst biedt. Wat het wel biedt, is grond voor verder onderzoek. Niet zozeer om mensen massaal aan te zetten tot het eten van fastfood (integendeel, dat is namelijk nooit goed – sorry), maar misschien wel om de hype rondom de (dure!) sportsupplementen waar gezondheidswinkels en sportinstructeurs je oh zo graag aan helpen. Sorry, broer van Milou.

Lees hier het hele onderzoek dat binnenkort gepubliceerd wordt in the International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism.

Geen tijd om te sporten? Oh jawel hoor, zo prop je sport in een overvolle agenda >

Eet of drink jij altijd een sportdrankje of -voeding na het sporten? Laat het ons weten!