Hartstikke leuk: hardlopen met je kids

Kids

Ze lijken wel als paddenstoelen uit de grond te schieten: moeders die samen met hun kinderen gaan hardlopen. Wij voorzien een nieuwe trend. Dat is niet verkeerd, maar je moet wel op een aantal belangrijke dingen letten.

Over de hele wereld is het rennen met je kinderen in opkomst. En dat is het natuurlijk niet zonder reden! Volgens Polly Williams zorgt hardlopen ervoor dat kinderen zich vrij voelen. ‘Kinderen vinden het heerlijk om te rennen. Frisse lucht is goed voor ze en trekt ze even achter die computer vandaan. En als ze samen met jou rennen is er geen competitie tussen broertjes, zusjes of vriendjes. En wat ik een heel fijne bijkomstigheid vind: als we samen hardlopen voel ik mij heel erg verbonden met mijn zoon.’

Hardlopen brengt jou en je kind dichter bij elkaar

Hardlopen brengt jou en je kind op psychologisch vlak dichter bij elkaar. Polly heeft de meest intieme gesprekken met haar zoon als ze samen gaan rennen: ‘hij vertelt me waar hij mee zit, wat zijn dromen zijn en wat hem boos maakt op school bijvoorbeeld. Maar het kan ook heel fijn zijn om gewoon ons mond te houden als we rennen.

Belangrijk om te weten

Kids die jonger dan tien kun je beter niet meer dan één keer in de week een duurloop laten doen, dat kan te belastend zijn voor hun pezen, spieren en gewrichten. Een tweede sport is dan een goed idee. Zwemmen bijvoorbeeld is veel minder belastend voor kinderspieren en -botten. Wanneer ze dan wel wat meer kunnen gaan rennen? Vanaf een jaar of twaalf. Dan kunnen kinderen langzaam aan beginnen met het trainen van hun duurvermogen.

Als je samen wilt meedoen met een kidsrun, is enige voorbereiding natuurlijk wel belangrijk. Ook al ga je maar een kilometer, voorbereiding is alles. Je kind krijsend over de finish slepen is namelijk niet echt de bedoeling. Zó voorkom je dat:

1. Goede stappers

Gympies, gewone, of voetbalschoenen zijn geen optie. Dat doe je jezelf (hopelijk) ook niet aan. In de sportwinkel kun je een hardloopfilmpje van je kind laten maken. Naar aanleiding daarvan krijgt hij goede schoenen aangemeten. En die hoeven echt niet duur te zijn.

2. Training is alles

Zeg dat je kinderen mogen rennen en ze gaan compleet los. Als ze dat tijdens een run doen duurt die ene kilometer wel héél lang. Je moet ze dus leren dat langzaam opbouwen heel belangrijk is. Train trouwens niet te lang en niet te vaak. Begin met tien minuten en bouw langzaam op naar dertig.

3. Een speelse warming-up

En dat is natuurlijk het leukst in spelvorm. Tikkertje, touwtje springen of huppelen zijn goede opwarmers. O, en vergeet de rek- en strekoefeningen niet!

4. Bereid je kind voor op de wedstrijd

Rennen tijdens de wedstrijd is natuurlijk andere koek. Er zijn veel meer mensen, waardoor je kind competitief wordt. Ze gaan automatisch harder lopen en zullen sneller moe zijn. Het is belangrijk dat jij als ouder je kind daarin op tijd kunt remmen.

5. Lopen is leuk!

Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Het moet wel leuk blijven, dus let op je kind en negeer geen signalen die er op wijzen dat hij of zij het niet meer leuk vindt.

Ben je enthousiast geworden en wil je ook meedoen aan een kidsrun? Hier vind je de loopagenda met runs door heel Nederland. Succes!

Zou jij gaan hardlopen met je kind(eren)? Laat het ons weten op Facebook!

Wel zin maar weinig tijd? Zo prop je sporten in een overvolle agenda >

Meer leuke content? Like ons op Facebook