Els van Asseldonk
Els van Asseldonk Eten 22 nov 2020

Pak die zak maar uit de kast! 5 redenen waarom havermout goed voor je is

Ooit uit grootmoeders kastje, maar op dit moment nog steeds helemaal hot: havermout. En ja niet voor niks want het is ook een heel veelzijdig product. Ook de Famme-redactie is fan: wij gebruiken het als ontbijt door de yoghurt, door cupcakes of in een smoothie. Wij geven je nog vijf goede redenen om havermout te eten!

Redenen om havermout te eten

Nee, havermout hoeft niet als karton te smaken, tegenwoordig zijn er zoveel lekkere recepten met havermout te vinden. En bovendien is het ook nog eens super goed voor je!

1. Het is goed voor de lijn

Een ontbijtje bestaande uit een kom havermout (zes lepels) met 250 ml water bevat slechts 115 kcal! Heel netjes dus, want met een boterham en een glas sap zit je al aan 360 kcal.

2. Minder last van honger

Havermout zorgt lang voor een vol gevoel door de vezels die erin zitten en is daarom ideaal om zonder knorrende maag de lunch te halen. De koolhydraten worden langzaam door je lichaam opgenomen, waardoor de energie rustig wordt afgegeven en je geen last hebt van een piek in je bloedsuiker.

3. Het is glutenvrij

Ben jij gevoelig voor gluten of wil je deze minder eten? Dan is havermout een hele goede keuze. Maar let wel: heb jij écht een coeliakie (darmaandoening) en moet je echt iedere vorm van gluten mijden? Kijk dan op de verpakking of de havermout écht glutenvrij is. Havermout wordt meestal verwerkt in molens en fabrieken waar ook andere glutenbevattende granen worden verwerkt.

4. Goed voor je cholesterolgehalte

Havermout is rijk aan beta-glucanen, oplosbare vezels die veel vocht opnemen. En, heel fijn, binden ze ook meteen wat cholesterol en ander negatief spul waardoor je cholesterolgehalte weer daalt. Fijn!

5. Het is rijk aan antioxidanten

Tja, waar zijn antioxidanten niet goed voor? Ze beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf, en schadelijke stoffen die bij de stofwisseling vrijkomen. En naast honderden soorten groente, fruit en noten zit het dus ook in havermout!

Tip!
Is havermout met melk of water jou te saai? Doe er een topping op. Tips: gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, gojibessen, cranberries), vers fruit (appel, peer, banaan, rood fruit), noten, stukjes pure chocolade, lijnzaad, chiazaad of sesamzaad en breng het geheel op smaak met kaneel, speculaaskruiden, kokossuiker, agavesiroop en honing. Lekker!

Lees ook:

Reageer op artikel:
Pak die zak maar uit de kast! 5 redenen waarom havermout goed voor je is
Sluiten