Hè hè, daar zijn ze: 10 tips voor een gezondere kerst

Culinair

Hoe zorg je er met slimme kleine aanpassingen voor dat je de feestdagen toch nog een beetje voedzaam, gezond & slank doorkomt? Zonder dat je het gevoel krijgt niet te ‘mogen’ genieten van allerlei lekkers… Want hé, wie zegt dat dat niet hand in hand kan gaan?

In dit artikel tien tips met handige ‘food swaps’ gericht op de feestdagen.

Kerst blijft een bijzondere en toch ook wel magische tijd. Samen zijn met familie weer even stilstaan bij alles waar je dankbaar voor bent en hopelijk ook wat meer aandacht voor je medemens die het misschien wat minder heeft. Toch draait voor de meeste mensen kerst ook om eten. Veel eten; van ontbijt naar lunch naar borrel naar diner. En dat in Nederland maar liefst drie dagen lang. Hoe ga je dat nou een beetje op een gezonde manier doorkomen?

Er zijn genoeg kleine eenvoudige aanpassingen die je kunt maken zonder dat je eten er minder feestelijk of lekker van wordt. En dat levert ongemerkt toch wel erg veel voordeel op waardoor je ook met name ná kerst weer wat sneller de gezonde draad kunt oppakken (en niet tot één januari blijft doorsnaaien & snacken onder het mom van ‘we beginnen in januari wel weer’).

Here we go: Tien tips voor slimme kerst food swaps

1

Vervang de croissants en zoete ontbijtbroodjes

Vervang dit voor echt brood gemaakt met passie en volwaardige meelsoorten zoals desem, 100% volkoren, spelt, etc. Kies voor lekker en puur broodbeleg waar het liefst iets van groenten in voorkomt. Avocado, kip & goede mayo, niks mis mee maar wel een stuk beter dan een zoet chocolade brioche ditje of datje. 

2

Laat teveel brood tijdens de lunch staan en ga voor een verse soep

Soep vult, vooral wanneer je hem zelf vers maakt van veel groenten en bijvoorbeeld peulvruchten. Het levert een stuk meer voedingsstoffen waar je lijf juist energie van krijgt en iets mee kan. Ook voorkom je dat je tijdens de lunch meer eet dan je nodig hebt, terwijl er een paar uur later alweer een borrelplateau op tafel staat! 

3

Vervang (een gedeelte van) de room of mayonaise in sausjes en salades voor kwark of biogarde 

4

Drink in plaats van wijn, wijn, wijn, liever; wijn, water, wijn, water, water

In plaats van een gewoon glas kraanwater kun je het extra feestelijk maken door mooie kannen te vullen en limoen, munt, sinaasappel of ander fruit toe te voegen. 

5

Ruil de kant-en-klare vis en/of eiersalades tijdens de borrel in voor een home-made variant

Niet alleen zitten daar een stuk minder onnatuurlijke toevoegingen in, ook heb je zelf in de hand hoeveel room je toevoegt. 

6

Wissel al het kerst snoepgoed (kransjes, schuimpjes, bonbons) af en toe in voor puur snoepen

Ga voor een natuurlijke variant. Dadels gevuld met een hazelnoot of wat geitenkaas zijn minstens zo lekker. Appelschijf met notenpasta of kaneel en kardemom is niet alleen gezond & voedzaam het staat ook nog echt ‘kerst’. 

7

Van mandjes brood met kruidenboter voor het diner naar bakjes olijven en rauwkost met dip 

8

Van koolhydraat-rijke ‘side-dishes’ (frietjes, aardappelkroketten, gratin, etc.) naar groente ‘side-dishes’

9

Van vier keer per dag ‘the full monty’ (ontbijt, lunch, borrel & diner) naar minimaal twee ‘lichtere’ eetmomenten

10

Van grote porties of ‘second servings’ naar normale / kleine porties

Een tip is om niet je aller grootste kerstservies uit de kast te halen. Plaats desnoods op de grote borden nog een mooie sfeervol klein bordje. Onderzoek heeft aangetoond dat de grote van het servies wel degelijk effect heeft op de hoeveelheid die je denkt te eten. 

Enjoy!

Lees ook: 9 redenen waarom we een haat-liefdeverhouding met Kerst hebben >

bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family.