Heb jij de nieuwste hit Helweek al gedaan?

Els van Asseldonk 21 okt 2014 Mind

Fammes Els waagt zich aan de Helweek. Een week waarin je uit je comfortzone stapt, je dagelijkse routine doorbreekt en je verder reikt dan normaal.

Mijn wekker gaat, ik pak mijn telefoon en zie 5.00 uur staan. Iedere vezel in mijn lichaam wil blijven liggen. ‘Waarom doe ik dit?’ Andere dagen had ik rustig nog een uurtje gesnoozed. Vandaag (maandag) niet, want vandaag begin ik met Helweek. En dus sleep ik me uit bed en trek mijn sportkleding aan. ‘De hel…’, denk ik bij mezelf (zachtjes, want ik moet positief zijn van Oom Erik).

Helweek is een regelrechte rage in Noorwegen. De schrijver van het boek, Erik Bertrand Larssen, heeft in eigen land al meer dan 200.000 boeken verkocht. Even ter vergelijking: hij is dus een soort van tweede Sonja Bakker qua populariteit. Alleen gaat het nu niet over de Liga-koek en calorieën tellen, maar over persoonlijke ontwikkeling. De mental coach belooft mij ‘7 dagen die je leven veranderen’. Niet langer aanmodderen, maar streven om het beste uit jezelf te halen. Hah, dat wil ik wel! Ik wil graag meer bereiken, maar zoals iedereen blijf ik liever veilig in mijn comfortzone.

De regels van Helweek

– Sta elke ochtend om 5.00 uur op en ga om 22.00 uur naar bed
– Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw
– Blijf trouw aan je plan (to-do list)
– Wees je bewust van de verschillende rollen die je vervult en vervul ze met glans
– Probeer blij, positief en oplossingsgericht te zijn
– Neem weloverwogen, kwalitatieve rust
– Laat alle privéaangelegenheden wachten tot de avond
– Gebruik geen sociale media onder werktijd (Beetje onmogelijk bij mijn werk, maar mijn privé-profielen raak ik niet aan. Net als dat vriend en ik thuis niet gaan social media-en. We zijn een beetje verslaafd en da’s irritant.)
– Beperk praatjes met collega’s tot een minimum
– Train minstens één keer per dag, het liefst in de ochtend
– Eet de hele week uitsluitend gezond
– Laat de tv uit
– Donderdagnacht slaap je niet (onder het mom van: als je je geest er toe zet, kun je vrijwel alles)

85bebdcd654faf9b66436342da26f49f - Edited

Aan de slag

Wat me meteen al opvalt is dat het boek zoveel meer is dan alleen vroeg opstaan en naar bed gaan. In veel andere artikelen die ik over het boek las, werd het mental coach-gedeelte een beetje onderbelicht. Maar je gaat echt mentaal aan de slag. Onder andere door je doelen duidelijk op te schrijven en uit te voeren (doei uitstelgedrag). Mijn eerste dag staat helemaal in het teken van gewoontes. Wat is een gewoonte? Welke goede en slechte heb ik en hoe kan ik die veranderen? En dus moet ik met de billen bloot… Welke gewoontes heb ik volgens mijn familie, vrienden en collega’s? Ik begin bij de laatstgenoemde. Ai, best eng om te vragen! Ik praat te zacht en mag soms best wat strenger en enthousiaster zijn… Hier ga ik deze week onder andere aan werken. Maar the good side: ik ben behulpzaam, een harde werker en mijn wil om door te gaan, ook als het tegenzit, wordt geprezen.

Als je tachtig jaar wordt, heb je in totaal 4160 weken geleefd. Misschien wordt dit de week waarin jij het meeste leert. Misschien onthoud je deze het beste van allemaal. – Erik Bertrand Larssen

Gaat het helpen?

Geen flauw idee! Nu heb ik het relatief makkelijk, zo zonder kinderen. Ik werk fulltime en heb daarnaast nog freelanceklussen, daardoor heb ik soms het idee dat ik dag en nacht aan het werk ben. Ik hoop door Helweek wat sneller en efficiënter te gaan werken. In werk en privé. Zo moet ik al drie maanden mijn gordijnen inkorten en mijn administratie mag ook wel een keer uitgezocht worden. Ik heb alleen in één ding al gefaald… Misschien was het vandaag iets te gezellig met mijn collega’s. Maar goed, daarentegen heb ik wel een uur gefietst (om 5.30!), supergezond gegeten, ladingen werk weggewerkt, twee vergaderingen gehad en het is pas 11.00 uur.

a7d80c7afa819562d34397c3cfe9d052 - Edited

Een collega vroeg of het ook voor haar te doen is, mét kinderen. En ja, dat denk ik wel (ligt natuurlijk wel een beetje aan de leeftijd van je kids). Zeker voor mama’s die chaotisch zijn en iedere dag een paar uur tekort komen, of juist meer doelen willen bereiken. De week helpt je leren plannen, focussen, dingen bewuster te doen (mindfulness) en to-do-lijsten aanleggen. En mocht het voor jou niet werken, joh, dan heb je in ieder geval een hoop achterstallige klusjes weggewerkt.

Ik ben benieuwd! Aanstaande donderdag en zondag lees op Famme hoe het met mijn Helweek gaat.

Is Helweek iets voor jou? Laat het weten op onze Facebook >

Afbeelding: Nicolaus Wegner

Reageer op artikel:
Heb jij de nieuwste hit Helweek al gedaan?
Sluiten