Heb jij een stress bal nodig?

Els van Asseldonk 18 feb 2014 Body

Je zal het misschien niet willen toegeven, maar een kleine dosis stress voelt zelfs wel lekker. Niet dat je kickt op het overschrijden van deadlines of het familiedrama van je beste vriendin, maar wel op de adrenaline die door het lichaam giert. Onderzoek wijst uit dat een beetje stress zelfs goed is (té is altijd slecht). Volgens onderzoekster Heidi Hanna kunnen we zelfs een vorm van stressverslaving ontwikkelen. En dat wil je nou net niet!

Dus, hoe zorg je ervoor dat je je niet automatisch in teveel stress stort? Drie vragen om jezelf op de rit te houden:

Is dit mijn stress of die van iemand anders?

Ben je gestrest door je eigen situatie of komt die negatieve energie van iemand anders? Om er wat aan te kunnen doen, moet je weten waar de stress vandaan komt. Als iemand in je omgeving gestrest is, nemen je hersenen dit makkelijk over. Is het je ooit opgevallen dat als een vriendin snel praat, je dit automatisch ook gaat doen? Zo werkt het ook met stress.

Kan ik er iets aan doen?

Nadat je weet wáár de stress vandaan komt, is het goed om te weten of je de situatie wel of niet kan veranderen. Komt de negatieve energie van andere mensen, bedenk je dan dat er niet zoveel is wat je kunt doen. We willen allemaal graag anderen helpen, maar als het je té veel energie kost doe het dan niet. Zoek uit wat voor jou werkt bij de eerste tekenen van stress. Belangrijk is dat je er weer wat positiever van gaat denken.

Wat zijn je grenzen?

Als je regelmatig stress hebt, zeker op de werkvloer, regel dan je eigen pauzes of rustmomenten. Ga even een stukje lopen, doe een ademhalingsoefening of haal een kop koffie. Door jezelf letterlijk uit de situatie te halen kun je even je gedachten verzetten. Wel belangrijk: bewaak die grenzen ook! Die paar minuten tijd voor jezelf zijn net zo belangrijk als je afspraken door de dag heen.

Bezoek stress.org als je meer te weten wilt komen.

Reageer op artikel:
Heb jij een stress bal nodig?
Sluiten