Gebroken nacht gehad? Helaas kun je slaap niet inhalen

Sorry slaperige ouders, we helpen jullie maar gelijk uit de droom, want helaas: er bestaat niet zoiets als slaap inhalen. Misschien dat je het al wist, anders weet je het nu. Zelfs onderzoek bevestigt dat een powernapje na een gebroken nacht niet helpt de verloren uurtjes in te halen. 

Een uurtje extra uitslapen in het weekend (als de kinderen niet om half 6 om Maja de Bij smeken) voelt misschien als een cadeautje na een week halve nachten te hebben gedraaid, maar ze zijn ook niet meer dan dat. Een nieuwe studie wijst nu uit dat je geen uurtje slaap in het weekend, overdag of de volgende nacht kan inhalen als je tekort bent gekomen.

Slecht voor je gezondheid

Onderzoekers van de University of Colorado-Boulder onderzochten verschillende mensen in drie groepen. De eerste groep kreeg negen uur slaap per nacht gedurende negen nachten. De tweede groep kreeg vijf uur slaap tijdens deze negen nachten en de derde groep sliep minder dan vijf uur per nacht gedurende vijf nachten De laatste groep kreeg daarna echter een extra mogelijkheid om de volgende vier nachten zoveel te slapen als ze wilden of nodig dachten te hebben,

De uitkomsten waren behoorlijk interessant. Niet alleen scoorde de eerste en de tweede groep die een slaaprestrictie kregen slechter op gezondheid (ze kwamen meer in gewicht aan, snackten tijdens de nacht en maakte minder insuline aan), maar na de dagen waarop de derde groep meer mocht slapen, deden deze testpersonen het zelfs nog slechter op het gebied van gezondheid dan de eerste groepen. Oftewel: slaap inhalen is eigenlijk slechter voor je gezondheid.

Dat zou kunnen komen door het jojo-effect, aldus één van de onderzoekers. “Het veranderen van de tijden waarop je eet en je innerlijke klok steeds weer aanpassen en daarna weer terugvallen in inefficiënt slapen, werkt verstorend voor je gezondheid”, vertelt Kenneth Wright. En wanneer je lichaam minder insuline aanmaakt als gevolg hiervan, schieten je bloedsuikers omhoog en zul je zien dat zich meer vet ophoopt rondom je middel.

Voorkomen, niet genezen

Daarom is het belangrijk om een zo vast mogelijk schema aan te houden. Je slaapritme aanpassen in het weekend werkt juist eerder tegen dan mee. Natuurlijk kan het soms gebeuren dat je een nacht niet slaapt, om wat voor reden dan ook, maar wees in deze gevallen lief voor jezelf. Houd de rest van de dagen zoveel mogelijk je standaard bedtijd aan, beweeg veel zodat je lichaam alle energie kwijt kan en eet zo min mogelijk voordat je gaat slapen. Dat helpt je om beter in te slapen en wellicht gebroken nachten te voorkomen.

Dit vind je misschien ook interessant

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
Gebroken nacht gehad? Helaas kun je slaap niet inhalen
Sluiten