Het afslankwondermiddel dat ‘een kleiner bord’ heet plus 10 andere tips

Redactie 15 dec 2015 Body

Wist je dat je elke dag onbewust ongeveer 250 beslissingen over eten neemt? Grapefruit of banaan? Een bagel zalm of een broodje kaas? Met of zonder mosterd? Wel of geen geitenkaas door de salade? Zelf koken of afhalen? Pasta of pizza? Toetje: wel of niet doen?

Hij wordt de Sherlock Holmes of food genoemd: de Amerikaan Brian Wansink. Als professor op het gebied van consumentengedrag en voeding schreef hij de afgelopen jaren meer dan honderd artikelen en boeken over eten, keuzes die we rondom voeding maken en zaken die ons daarin beïnvloeden.

Eén van zijn belangrijkste ontdekkingen is de term mindless eating, waarmee hij aangeeft dat we in feite alles eten wat voor ons neergezet wordt, ongeacht of we trek hebben.

Mindless eating

Guilty as charged. Of ik ‘s avonds nou een vezelrijk vullend bord pasta of een licht verteerbare platter met sushi gegeten heb – ik heb erna altijd zin in chocola. Dat denk ik, tenminste. Want ook als ik echt vol zit, gaat er alsnog een (of twee, op een goede dag) reep pure KitKat in.

Dankzij Brian weet ik dat het niet aan mij ligt. Nader onderzoek in deze food guru heeft me nog een aantal bijzondere inzichten gebracht, die ik graag met jullie deel. Lees en leer.

[STAP stap=”1″]

Als je het niet ziet, is het er ook niet

Leg een zak snoep op je bureau en je hebt ‘m voor het eind van de dag op. Doe dat niet en je gaat aan het eind van de dag naar huis zonder een zak snoep leeggerausjt te hebben. Zodra je snoep/snacks ziet danwel bij je hebt, eet je twee keer meer dan je zou doen als dat niet het geval is.

eten

Bron: Flickr

[STAP stap=”2″]

Het oog wil meer; de maag liever wat minder

De Small Plate Movement. Kijk eens wat er gebeurt als je kleinere borden gebruikt voor de avondmaaltijd. Brian ontdekte dat je als je in plaats van borden met een dwarsdoorsnede van 30cm kiest voor een variant van 25cm, mensen 20-30 procent minder eten – zonder dat het invloed heeft op hun gevoel van verzadiging (m.a.w. ze hebben alsnog het idee dat ze genoeg gegeten hebben).

[STAP stap=”3″]

Locatie, locatie, locatie

Ga je uit eten? Tafeltje bij het raam of lekker aan de bar? Dat is niet zomaar een beslissing, maar eentje met verregaande gevolgen. Want:
– Zit je aan of vlakbij de bar? Dan is de kans groot dat je minimaal 3 glazen meer drank bestelt dan wanneer je verder van de bar af zit;
– Tafeltje aan het raam of ergens anders waar het goed verlicht is? Dan bestel je overwegend gezondere gerechten;
– Dat geldt ook voor mensen die aan een hoge tafel zitten: die bestellen vaker salades en minder vaak een toetje;
– Mensen die het verst van de voordeur zitten, bestellen het minst vaak een salade en juist meestal wel een toetje (73 procent meer kans dan elders in het restaurant);
– Hoe dichter je bij een tv zit, hoe groter de kans dat je voor gefrituurd eten gaat.

[STAP stap=”4″]

Onze maag heeft drie ‘settings’

Standje één: we hebben onwijze trek. Hij zegt letterlijk: ‘we voelen ons uitgehongerd’. Standje twee: we zitten vol of drie: we hebben het idee dat er nog wel iets bij past. Het grootste deel van de tijd bevinden we ons in een groot, grijs gebied: we hebben niet echt trek maar zitten ook niet vol. Kortom: zet iets voor ons neer en we eten het op.

[STAP stap=”5″]

‘Eet je bord leeg!’

Mijn ouders waren van de ‘je mag pas van tafel als je bord leeg is’ leer. Of dat per se bevorderlijk is om kinderen zelf hun honger- en verzadigingsgevoel te leren peilen, laat ik voor de goede vrede even in het midden. Feit: mensen eten 92 procent van het voedsel dat ze zelf gemaakt hebben, daadwerkelijk op.

eten

[STAP stap=”6″]

Groot, groter, grootst

Dat je van een groter bord meer eet, geldt ook voor glazen. Mensen schenken bijna eenderde (28 procent) meer drank in een laag en breed glas dan ze doen in een hoog, smaller glas. Klote tumbler glazen.

[STAP stap=”7″]

(Misleidende) smaakmakers – what’s in a name? (deel I)

De mate waarin we iets lekker vinden (of juist niet) kan sterk beïnvloed worden door de naam danwel omschrijving van het product en hoe het opgediend wordt. Als er op een reep staat dat het om een ‘gezonde vitaminereep’ gaat, vinden mensen die graag gezond eten bij voorbaat vaak lekkerder dan wanneer dat soort woorden op de verpakking ontbreken.

[STAP stap=”8″]

What’s in a name? (deel II)

Nog een leuk experiment: noem een stuk struisvogel niet gewoon struisvogelbiefstuk, maar noem het ‘malse Zuid-Afrikaanse struisvogelfilet’ en het wordt meteen een stuk lekkerder gevonden.

[STAP stap=”9″]

Het oog wil ook wat

Garnituur en de manier waarop eten op een bord gepresenteerd wordt draagt over het algemeen ook bij- of af aan de smaaksensatie.

[STAP stap=”10″]

Low-fat betekent eigenlijk more-fat

Over misleidend gesproken: het feit dat je iets in de low-fat versie koopt, leidt er op den duur toe dat je 16-23 procent meer calorieën eet. Dus.

[STAP stap=”11″]

Kies zorgvuldig je gezelschap uit

Als je met iemand bent die meer eet, doe jij dat automatisch ook. Evenzo voor kleine eters, dan zit je zelf ineens ook sneller vol (of je doet alsof, dat kan ook).

Brian Wansink is naast voedingsdeskundige en fervent strijder tegen obesitas, ook een hele grappige vent – blijkens zijn website mindlesseating.org.

Komt mindless eating jou bekend voor? Reageer op onze Facebook!

Lees ook: Afvallen? Stop dan met kijken naar zielige films >

Reageer op artikel:
Het afslankwondermiddel dat ‘een kleiner bord’ heet plus 10 andere tips
Sluiten