Zo krijg je het beste weekend volgens de wetenschap

Hint: no pressure

Persoonlijk

Hoewel je je weekend misschien lekker vol wil plannen met uitjes, een shopsessie en etentjes – is tenslotte allemaal leuk – is dat niet per se de beste manier om aan je ontspanning te komen. Zeggen wetenschappers. Maar ze hebben ook een gouden tip waardoor je wél een topweekend hebt.

Less is more

Schuif al die plannen eens aan de kant. Plan een stuk minder. Klinkt misschien onmogelijk en chaotisch, maar vanaf het moment dat iets in je agenda staat, wordt het – net als werk – een verplichting. En daardoor kan je zin erin een stuk minder worden. Dat geldt natuurlijk niet per se voor grote feestjes en concerten bijvoorbeeld, maar het gaat erom dat je niet het idee creëert dat je iemand weer eens móet spreken en daardoor alvast een afspraak plant. Of dat als je nog een leeg weekend hebt, toch maar gasten uitnodigt voor een etentje, zodat je in ieder geval achteraf iets leuks hebt gedaan.

Doe eens spontaan

Als je denkt iemand weer eens te moeten zien, ga je een datum en tijd afspreken, zet je het in je agenda en voelt het bijna als een overwinning dat jullie een geschikte dag hebben gevonden. ‘Maar eenmaal op het moment zelf geniet je er onbewust minder van. Je wist namelijk al dat het ging komen,’ verklaart Selin Malkoc, onderzoekster en assistent marketing professor. Plus dat je er in sommige gevallen zelfs tegenop gaat zien. Hoe korter je iets van tevoren weet, hoe minder tijd je natuurlijk hebt voor spanning of afkeer. Doe dit dus ook met daten: zo snel mogelijk! Hoe spontaner, hoe beter.

Plan je vrije tijd

Onderdeel van het probleem: we zijn te druk. Onze agenda’s staan vol met meetings, sportles van de kinderen, het huishouden, boodschappen doen, enz. Over plannen gesproken, een blokje ‘vrije tijd’ plannen mag dus juist wel. Aanrader zelfs.

Vroegâh

Het zit ‘m in het verleden. Vroeger deden we meer aan een ‘grove planning’. Zonder exacte tijden en locatie. Je kunt natuurlijk wel met een vriendin afspreken om ‘zaterdag een koffietje te doen’, daar maak je dan een blokje in je agenda voor, maar je bespreekt op die ochtend, middag of avond pas hoe laat en waar jullie elkaar meeten.

De truc

Of probeer in dit geval eens met halve dagen te werken, adviseert organisatie-expert Julie Morgenstern. De helft van de dag plan je wel en de andere helft van de dag hou je vrij, voor zo ver werk dat toelaat.

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar zelfs één ochtend of middag per week vrij houden kan je net genoeg vrijheid geven.

Nog meer Famme? Volg ons ook op Instagram.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Reader's Digest