Het merk ‘ik’: weet jij jezelf te verkopen?

Persoonlijk

Hoe zorg je ervoor dat jij boven het maaiveld uitsteekt op je werk? Hoe moet je jezelf verkopen? Best lastig, toch?

Iedereen is onzeker over zijn werk, dus je bent echt geen uitzondering. Vaak zijn we te bescheiden. We bagatelliseren waar we goed in zijn, denken te weinig strategisch na over onze carrière en zijn al helemaal niet bezig met een persoonlijk marketingplan om onszelf hogerop te helpen.

Je eigen merk

Tja, waarom is het eigenlijk belangrijk om je eigen merk te zijn? Heb je weinig ambities? Laat het dan maar gaan. Wil je wel aan je carrière werken en hogerop komen? Dan is personal branding essentieel gezien de drukte op de arbeidsmarkt. Door jezelf als merk te zien kun je beter kijken waar je sterktes en zwaktes liggen. En nog belangrijker: door jezelf te branden kun je je onderscheiden van de rest. Bedenk wat jouw vakgebied nodig heeft, en denk strategisch na over hoe jij die vraag kunt invullen.

Vier tips van de Amerikaanse branding goeroe Catherine Kaputa:

1. Luister niet naar je kritische ik

Het is belangrijk dat je sterk en met zelfvertrouwen overkomt in je manieren en lichaamstaal. Gekruiste armen en benen laten je klein en onzeker lijken. Maak jezelf breed om jezelf meer ‘aanwezig’ te zijn.

2. Wees een ‘klikker’

Mensen vinden het fijn om een klik te hebben met iemand. Je gaat dan toch eerder denken ‘zij is een van ons’. Pas je aan aan je gesprekspartner (qua spreektempo, pauzes die je laat vallen) en kijk eens wat jullie gemeenschappelijk hebben. Dit doe je automatisch al een beetje, maar het is niet verkeerd om hier bewust mee bezig te zijn. Ben je eigen merk, maar pas je wel aan aan de ander.

3. Gebruik sterk taalgebruik

Ik heb altijd geleerd dat ‘leuk’ een leeg woord is. Net als ‘soort van’, ‘waarschijnlijk’, ‘eigenlijk’ of ‘misschien’. Het voegt niets toe aan wat je zegt en het klinkt onzeker. Je eigen merk zijn gaat over jouw mening en daar zelfverzekerd over zijn. Denk: wat is de beste manier om deze persoon te overtuigen?

4. Bekijk het van een afstandje

Wat zijn de kansen in jouw bedrijfstak? Hoe verandert de wereld? Hoe kun jij je voordeel doen met die veranderingen? Wat kun je hieraan toevoegen?

Meer lezen? Check de site Selfbrand.com of schaf een van de boeken van Kaput aan.

Meer leuke content? Like ons op Facebook