Laurien Bleeker
Laurien Bleeker Gezondheid januari 18, 2020

Wat vaak niet verteld wordt: jij als nieuwe mama in het ‘vierde trimester’

Er wordt meestal alleen gesproken over het eerste, tweede en derde trimester van je zwangerschap, maar waar we maar weinig over horen is het zogenaamde ‘vierde trimester’. De drie maanden na je bevalling, waarin je jezelf tegenkomt.

Die drie maanden zijn zo belangrijk voor je baby, maar óók voor jezelf! Waar je de gehele zwangerschap goed in de gaten werd gehouden door je verloskundige, valt dit na de bevalling weg, op wat controles in de eerste week en een laatste gesprek in de zesde week na. En dit, terwijl die eerste drie maanden na je bevalling zo emotioneel, fysiek uitputtend en zwaar zijn.

Wat houdt het vierde trimester in?

Het vierde trimester begint eigenlijk bij je bevalling: de pijn die daarbij komt kijken, de psychische gevolgen – want je zal je bevalling, hoe fijn of minder fijn ook, moeten verwerken -de verschillende emoties tijdens je bevalling en na de geboorte van je baby. In eerste instantie werkt de adrenaline nog even door, maar als die is uitgewerkt word je moe, uitgeput misschien wel. Je lichaam is en voelt anders. Het moet herstellen en waarschijnlijk moet je ook nog wennen aan dat nieuwe lichaam dat je in de spiegel ziet.

Daarnaast voel je een immense verantwoordelijkheid voor je mini. Zo erg, dat je misschien helemaal niet wilt dat het bezoek hem vasthoudt. Wat prima is, doe vooral waar jij je goed bij voelt dit trimester. Naast verantwoordelijkheid zal je andere gevoelens sterk ervaren, zoals schuldgevoel, verdriet en liefde. Heel veel liefde.

Ten slotte is daar je baby, tevreden in je armen of aan je borst, of huilend in de kinderwagen. Jullie zoeken samen een ritme, jullie brengen veel tijd met elkaar door, zowel overdag als ’s nachts en als je nog andere kinderen hebt, is het met z’n allen zoeken naar een nieuwe structuur. Elke vrouw ervaart dit anders, maar onthoud; er is ook geen goed of slecht. Een baby doet het ook niet goed of slecht, het gaat zoals het gaat.

Hoe ga je ermee om?

Zorg goed voor jezelf, net zo goed als je voor jezelf zorgde tijdens je zwangerschap. De eerste week na je bevalling doet de kraamverzorgende dit nog voor je, maar daarna ben je op jezelf en je partner aangewezen. Eet voldoende fruit en groente, en drink genoeg water. Ga lekker naar buiten als dat je lukt of blijf de hele dag in bed knuffelen met je mini. Doe vooral waar jij je goed bij voelt en doe dit langzaam. Geef het de tijd, het vierde trimester duurt ook drie maanden, maar ook daarna mag je jezelf tijd en ruimte gunnen. Stel het bezoek even uit, of juist niet als dat je energie bezorgt. En gun jezelf ook wat tijd, neem bijvoorbeeld een warm bad als de baby bij je partner is. Of breng een bezoekje aan de kapper voor wat self care.

Praat over je gevoelens met je partner, vriendinnen, je verloskundige of een therapeut. En probeer je bevalling, de geboorte van je baby en het moeder zijn, een plekje te geven. Laat alles vooral over je heen komen en geniet van elke minuut, want deze tijd krijg je nooit meer terug.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Wat vaak niet verteld wordt: jij als nieuwe mama in het ‘vierde trimester’
Sluiten