De psychologie van het geven van het perfecte cadeau

Redactie 19 dec 2016 Mind

Het is weer de tijd van het jaar waarin we op zoek gaan naar het perfecte cadeaus voor onder de kerstboom. Je kunt iets kiezen van de verlanglijst van je geliefden, maar je vindt het ook leuk om een persoonlijke noot aan het geheel te geven. Dillema. Want wat is nou het perfecte cadeau. En waarom zou je daar zo je best voor doen?

Naast dat het leuk is om cadeaus te krijgen en te geven (yes, we mogen toegeven aan onze koopverslaving!), zit er dus een complete psychologie achter. Een psychologie waarin interesse, waardering en dankbaarheid hoog in het vaandel staan. Dit is waarom we altijd het perfecte cadeau willen geven.

psychologie achter cadeau geven

De gulle gever

Voor iemand een cadeau uitzoeken lijkt veel leuker dan er lukraak een van de verlanglijst te strepen. Immers, je laat zien dat je iemand goed kent en de zoektocht an sich is een interessante aangelegenheid. Daarbij is het een vorm van onzelfzuchtigheid: wanneer je iets doet voor iemand zonder dat je verwacht er iets anders voor terug te krijgen, dan geeft dat je een goed gevoel.

Wow!

‘Vol verwachting klopt ons hart’, dat gebeurt er als je naar de ontvanger van het cadeau kijkt, terwijl hij of zij het uitpakt. De – vaak blije – uitdrukking op iemands gezicht, maakt jou ook blij. Het is een manier om de band tussen de gever en ontvanger te versterken. Natuurlijk ligt het wel aan de relatie die jij met die persoon hebt. Gaat het om een liefdesrelatie, dan komt er een andere emotie bij kijken, dan wanneer het om je vriendin of je schoonmoeder gaat.

psychologie cadeau geven

Schuldgevoel

Het geven van cadeau is ook een manier om je schuldgevoel af te kopen. Kun je dit jaar niet bij het kerstdiner zijn? Dan kun je met één druk op de knop online een cadeau kopen, om die vervolgens te laten verzenden. Ook als ouders het gevoel hebben dat ze dit jaar iets te hard hebben gewerkt, zijn Sint en Kerst de uitgelezen gelegenheid om hun kinderen te verwennen. Daarbij gaat het niet eens om de waarde van het cadeau, maar meer om de grootte. Barbiehuizen, lego-steden en kinderkeukens worden gretig uitgepakt.

Mensen hebben wensen

Het klinkt allemaal best aanlokkelijk, dat ‘cadeaus kopen’. Alleen toch blijkt dat het vaak efficiënter is als we gewoon naar de wensenlijst van mensen kijken. Het heet niet voor niets een ‘wensen’-lijst. We denken vaak dat de ontvanger van het cadeau blijer is met een zelf bedacht cadeau dan met een cadeau waar de ontvanger om heeft gevraagd. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan, dat de ontvanger meer tevreden is met een cadeau van de verlanglijst, ongeacht het gaat om verjaardags- Kerst- of Sinterklaascadeaus. Ach, een gegeven paard mag je natuurlijk niet in de bek kijken en het gaat er uiteindelijk om dat de hele familie samenkomt. Dat is veel meer waard dan een geschenk.

Reageer op artikel:
De psychologie van het geven van het perfecte cadeau
Sluiten